menyamar sebagai wakil dari sebuah syarikat penyedia perkhidmatan dan menawarkan wang sebanyak RM300 melalui Jaringan Prihatin.
SKMM menyatakan, apabila scammer menghubungi mangsanya, mereka akan meminta nombor kad, pengenalan, nombor kad ATM, 3 nombor di belakang kad ATM dan
butiran peribadi mereka.
Sehubungan itu, SKMM menggesa orang awam untuk tidak
memberi/mendedah maklumat peribadi kepada pihak yang tidak dikenali.
SKMM juga mengingatkan orang ramai agar sentiasa berwaspada dengan panggilan atau SMS yang diterima daripada pihak tidak dikenali dan mencurigakan.
Pada masa yang sama, segera laporkan perkara tersebut kepada pihak berkuasa seperti Polis Diraja Malaysia (PDRM) untuk perhatian dan tindakan susulan.
Sumber: SKMM
Berkaitan
- SKMM Masih Memantau Penyebaran Maklumat Palsu Di Media Sosial
- SKMM Kecewa Dengan Facebook, Twitter, Instagram, WhatsApp Dan Telegram
- SKMM Mempercepatkan Pelaksanaan Projek-Projek Infrastruktur Pelan Gentian Optik & Kesalinghubungan Negara
- SKMM Menziarahi Pelajar Yang Kemalangan Motorsikal Ketika Mendapatkan Capaian Internet
- Ini 5 Taktik Penipuan Scammer Mengaitkan LHDN Bagi Menipu Mangsa
- SKMM Meminta Sejumlah 61 Video Iklan Judi Raya Diturunkan Dari Media Sosial
- SKMM Menggesa Pelajar Memanfaatkan Kemudahan Pusat Internet Komuniti Terdekat Dengan Mereka
- Dua Taktik Penipuan Online Banking Yang Telah Di Kenal Pasti SKMM
- SKMM Menasihatkan Orang Ramai Merujuk Sumber Sahih Tentang Wabak COVID-19
- SKMM Mendengar Keluhan Pengguna Tentang Isu Kelewatan TM Menaiktaraf Pelanggan Streamyx Ke unifi