Rangkaian Kereta Api Berkelajuan Tinggi Terbesar Di Dunia Kini Diurus Oleh AI 

Sistem kereta api berkelajuan tinggi di China kini telah beralih sepenuhnya kepada penggunaan kecerdasan buatan (AI) dalam operasi dan penyelenggaraan rangkaian relnya.

Rangkaian kereta api berkelajuan tinggi sepanjang 45,000 kilometer ini adalah yang terbesar di dunia dan dikawal oleh sistem AI di Beijing.

Menurut jurutera yang terlibat dalam projek itu, sistem ini mempunyai tahap ketepatan yang tinggi iaitu kira-kira 89 peratus dan telah mencapai beberapa pencapaian.

Sistem AI memproses sejumlah besar data dalam masa nyata di seluruh negara. Ia juga mampu memberi amaran kepada pasukan yang bertanggungjawab menjaga situasi tidak normal dalam masa 40 minit.

Liu Daoan, seorang jurutera kanan di pusat pemeriksaan infrastruktur China State Railway Group menyatakan bahawa sistem itu sebagai cekap.

Tambahan lagi, Daoan dalam jurnal akademik China Railway yang diterbitkan juga mengatakan sistem AI tersebut sangat membantu pasukannya untuk menjalankan pemeriksaan semula dan melakukan pembaikan dengan cepat.

 Kereta api berkelajuan tinggi China adalah yang terpantas di dunia.

Ia kini beroperasi pada kelajuan 350 kilometer sejam dan merancang untuk meningkat kepada 400 pada tahun depan. Kerajaan merancang untuk meneruskan pengembangan ini sehingga ia menghubungkan semua bandar dengan populasi lebih 500,000 orang.

Buat pengetahuan anda, bilangan kerosakan trek kecil dalam laluan kereta api berkelajuan tinggi di China menurun sebanyak 80 peratus sejak mereka menggunakan sistem AI.

Tiada satu pun daripada laluan kereta api berkelajuan tinggi itu menerima sebarang amaran tentang pengurangan kelajuan disebabkan oleh isu ketidakteraturan pada landasan utamanya.

Kertas itu juga menyatakan bahawa amplitud pergerakan rel yang disebabkan oleh angin kencang juga menurun dengan ketara dengan sistem AI.

Sebelum China memulakan pembinaan laluan kereta api berkelajuan tinggi pertamanya 15 tahun lalu, cabaran utama yang diramalkan pengkritik ialah penyelenggaraannya.

Pengkritik menjangkakan penyelenggaraan akan membebankan kerana wayar dan rel lama-kelamaan akan menjadi tua.

Walau apa pun, di sini membuktikan bahawa teknologi kecerdasan buatan (AI) sebenarnya memang akan memudahkan kerja-kerja manusia.

{suggest}

Sumber: Interesting Engineering

Berkaitan