Pendaftaran Dan Pengambilan Bekalan Ubat Susulan Pesakit Kini Lebih Mudah Melalui "MyUBAT"

Mungkin masih ramai yang tidak tahu, Program Perkhidmatan Farmasi, Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) telah pun melancarkan Sistem Pengurusan Pembekalan Ubat Bagi Perkhidmatan Nilai Tambah Farmasi yang dikenali sebagai "MyUBAT".

MyUBAT boleh diakses melalui laman sesawang https://myubat.pharmacy.gov.my/webapp/.



Atau anda boleh mengaksesnya melalui aplikasi MyUBAT terus dari telefon pintar yang boleh dimuat turun menerusi Google Play Store (Android), Apple App Store (iOS dan iPadOS) dan AppGallery (Huawei).

Sistem ini memudahkan dan mempercepatkan urusan pendaftaran serta pengambilan bekalan ubat susulan pesakit dari fasiliti kesihatan KKM.

Ia juga membolehkan pesakit memantau temu janji perkhidmatan nilai tambah farmasi melalui aplikasi MyUBAT.

Selain itu, penggunaan sistem ini juga dapat memudahkan anggota di fasiliti farmasi menguruskan proses pendaftaran dan penyediaan ubat-ubatan susulan di kaunter-kaunter farmasi dengan lebih sistematik.



Perluasan penggunaan sistem MyUBAT telah pun bermula pada 15 April 2021 di semua fasiliti kesihatan KKM.

Walau bagaimanapun perluasan sistem ini dilaksanakan secara berfasa di mana bagi fasa pertama bermula pada tempoh 15 April hingga 15 Julai 2021.

Setakat ini sudah sebanyak 470 fasiliti kesihatan KKM telah menyokong penggunaan sistem MyUBAT.

Anda boleh semak senarai fasiliti kesihatan KKM yang telah menyediakan perkhidmatan MyUBAT setakat ini dari laman rasmi https://myubat.pharmacy.gov.my/.



{suggest}

Sumber: KKM

Berkaitan