Syarikat pengeluar kamera aksi terkemuka dari China, Insta360 telah melancarkan kempen unik yang menawarkan insentif tunai kepada pekerja untuk bersosial pergi berdating.
Syarikat yang beribu pejabat di Shenzhen itu berharap dengan inisiatif ini akan memupuk hubungan di kalangan pekerja sambil menangani isu yang lebih luas iaitu penurunan kadar perkahwinan dan kelahiran di China.
Sebagai sebahagian daripada kempen, pekerja Insta360 akan menerima sebanyak 66 yuan (~RM40) untuk setiap siaran media sosial yang sah yang memperkenalkan seorang rakan sekerja di platform temu janji dalaman syarikat.
Jumlah insentif akan meningkat dengan ketara jika hubungan itu berlangsung selama tiga bulan, dengan kedua-dua pasangan menerima 1,000 yuan (~RM615).
Kempen itu yang telah dilancarkan sejak tiga bulan lalu, telah mendapat sambutan yang besar.
Menurut laporan, kira-kira 500 siaran telah dikongsi di platform, dan kira-kira 10,000 yuan (~RM6,152) telah diagihkan sebagai ganjaran berkongsi profil.
Walau bagaimanapun, tiada bonus temu janji telah dibayar lagi, kerana tiada hubungan yang layak telah mencapai pencapaian tiga bulan yang ditetapkan.
Pada masa yang sama juga, tidak semua orang menyokong inisiatif itu.
Pengkritik berpendapat bahawa langkah-langkah sedemikian boleh mengkomersialkan hubungan. “Cinta tidak boleh diukur dengan wang,” kata seorang pengguna media sosial.
{suggest}
Sumber: The Economic Times