Bulan lalu, kami telah laporkan beberapa syarikat telekomunikasi di Amerika Syarikat sedia mengurangkan ‘kuasa’ pada pencawang 5G mereka selama enam bulan untuk mengelakkan gangguan pada sistem pesawat.
Minggu lalu, Setiausaha Pengangkutan Amerika Syarikat dan ketua Pentadbiran Penerbangan Persekutuan (FAA) telah meminta AT&T dan Verizon untuk menangguhkan rancangan pengenalan C-Band 5G yang dijadualkan pada 5 Januari ini atas kebimbangan keselamatan penerbangan.
Penangguhan ini bagaimanapun hanya untuk tempoh dua minggu sebagai sebahagian daripada cadangan penyelesaian jangka pendek untuk memajukan penggunaan 5G dalam C-Band dan operasi penerbangan yang selamat.
Terbaru, AT&T dan Verizon telah menolak permintaan tersebut. Mereka sedia untuk tidak melaksanakan 5G di sekitar lapangan terbang selama 6 bulan namun menegaskan tidak akan berkompromi dengan syarat yang lebih ketat.
Untuk makluman, C-Band ialah frekuensi antara 4GHz sehingga 8GHz. Dalam konteks 5G di Amerika Syarikat, mereka menggunakan 3.7GHz – 4.2GHz. Ia terletak antara jalur WiFi iaitu 2.4GHz dan 5GHz.
Melalui penggunaan C-Band, pengguna Amerika Syarikat dapat menikmati pengalaman menggunakan 5G yang lebih pantas dengan rangkaian yang lebih meluas berbanding sekarang.
Pun begitu, industri penerbangan dan FAA bimbang tentang kemungkinan gangguan C-Band ini terhadap kelengkapan elektronik pesawat yang sensitif seperti altimeter radio.
Kumpulan pemain industri wayarles, CTIA menekankan bahawa rangkaian 5G adalah selamat dan spektrum ini telah pun digunakan di 40 buah negara lain.
Pengerusi Jawatankuasa Pengangkutan dan Infrastruktur berkata, beliau menyokong cadangan penangguhan ini kerana tidak mahu merisikokan keselamatan penerbangan dengan eksperimen (5G) ini.
Sumber: Reuters
Baca juga: