Selepas Google, Kini Samsung Pula Ejek Apple Mengenai 'Bubble' Hijau

Sejak tahun lalu, Google telah melancarkan kempen bagi mendesak Apple untuk beralih ke RCS. Pelbagai cara dilakukan untuk menekan Apple, termasuk mengeluarkan iklan yang mengatakan iPhone "lapuk" dengan penggunaan teks SMS/MMS dan sebagainya.

Mengikuti langkah Google, Samsung kini turut mengeluarkan iklan bagi menyokong kempen itu.

{suggest}

Iklan berdurasi 30 saat itu, yang bertajuk "Green bubbles and blue bubbles want to be together", menunjukkan perbualan gaya Romeo dan Juliet antara dua pengguna yang ingin bersama, tetapi dipisahkan oleh ibu bapa mereka.

https://www.youtube.com/watch?v=Rvr6XSFKJA8

Secara jelas, 'bubbles' itu merujuk kepada antara muka iMessage yang menunjukkan buih biru bagi mesej yang dihantar antara pengguna iOS, dan buih hijau yang menandakan ia sebuah teks SMS biasa, daripada pengguna Android.

Bagi negara yang kurang menggunakan iMessage, ia mungkin dianggap bukan masalah besar. Namun, sistem dua kelas ini menjadi isu bagi negara seperti Amerika Syarikat, yang mana kira-kira separuh penduduk menggunakan iPhone dan separuh lagi menggunakan Android.

Berbanding WhatsApp atau aplikasi pemesejan lain, pengguna di AS lebih banyak menggunakan iMessage atau aplikasi pemesejan terbina yang ada di peranti mereka.

RCS, iMessage dan Apple


Bagi yang belum tahu, RCS (Rich Communication Services) merupakan protokol komunikasi antara peranti dan telekomunikasi untuk penghantaran mesej yang lebih terkini. Ia mempunyai ciri hampir sama seperti iMessage, tetapi menawarkan sokongan lebih baik serta boleh digunakan merentas kedua-dua peranti iOS dan Android.

Bagaimanapun, Apple tidak mahu mengguna pakai RCS pada iMessage dan menyatakan ia merupakan sumber ekosistem terbesar mereka. Tambahan pula, ia tidak memberi keuntungan kepada mereka jika beralih ke RCS.

Sementara itu, Kesatuan Eropah (EU) kini sedang menyiasat sama ada iMessage memenuhi syarat untuk dianggap sebagai "perkhidmatan platform teras" di bawah Akta Pasaran Digital (DMA). Jika tersenarai, Apple mungkin terpaksa membuka perkhidmatan pemesejannya dan menawarkan kesalingoperasian dengan perkhidmatan pemesejan lain.

Sumber: The Verge