Langkah ini diambil berikutan menerima aduan daripada orang awam. Adakalanya di beberapa kawasan, sambungan internet bagi beberapa perkhidmatan berada pada tahap yang teruk. Sebaliknya berlaku sebaik sahaja beredar dari kawasan tersebut.
Perkara ini dipandang serius kerana ia menyekat hak pengguna untuk memilih perkhidmatan telekomunikasi.
https://twitter.com/SKMM_MCMC/status/1295178552346738690
Oleh itu, semua syarikat penyedia perkhidmatan, pemaju hartanah dan syarikat pengurusan bangunan disaran untuk mengambil langkah-langkah pemulihan bagi mengatasi isu tersebut. Jika gagal, MCMC bakal mengambil tindakan di bawah Akta Komunikasi dan Multimedia (AKM) 1998 dan/atau Akta Persaingan 2010.
Dalam pada itu, MCMC baru-baru ini telah mengeluarkan Garis Panduan Infrastruktur Komunikasi (GPP-I) dimana ia melarang sebarang perjanjian eksklusif antara syarikat penyedia perkhidmatan telekomunikasi dan pemaju hartanah ataupun syarikat pengurusan bangunan.
Ia juga adalah sebagai usaha untuk memberi manfaat kepada pengguna dalam memilih penyedia perkhidmatan berdasarkan kepada kualiti perkhidmatan atau harga yang berpatutan.
Berkaitan
- DJI Lancar Osmo Action 4 Dengan Sensor Lebih Besar
- Pengguna Mungkin Perlu Langgan Twitter Blue Untuk Kekal Status 'Verified'
- realme 6 Pro Adalah Peranti Paling Popular Di Google Pada 2020
- Pra Tempah iPhone 14 Dibuka Bermula 16 September, Ini Senarai Harga
- LG Wing, Telefon Dengan Dua Skrin Boleh Putar Akan Diperkenal 14 September Ini
- Benarkah Apple Tidak Akan Sertakan Kabel Pengecasan Dalam Kotak Pembelian iPhone 13?
- realme V5 Diperkenal Secara Rasmi - Dimensity 720, 90Hz, 48MP Kuad Kamera
- Apple Dilapor Akan Hentikan Pengeluaran Salah Satu Model iPhone 12 Pada Suku Kedua 2021
- CIMB Akan Hentikan Pembukaan Akaun OctoSavers Melalui Aplikasi CIMB Apply
- Telegram Dikemaskini Dengan Pelbagai Ciri Baru, Menyokong Perkongsian Fail Sehingga 2GB