Maxis telah mempamerkan penyelesaian yang dikenali sebagai Mobile Identity Maxis dalam menyampaikan pengalaman pengesahan yang lancar, selamat dan dipermudahkan bagi pengguna mudah alih.
Maxis Mobile Identity menawarkan API pengesahan lanjutan (Antara Muka Pengaturcaraan Aplikasi), bermula dengan API Pengesahan Nombor.
API Pengesahan Nombor ini mengesahkan peranti mudah alih dengan memperakui bahawa nombor telefon yang diberikan sepadan dengan nombor yang digunakan pada peranti tersebut berdasarkan data telekomunikasi masa nyata.
Ini memastikan pengalaman pengguna yang dipermudahkan daripada onboarding aplikasi kepada penetapan semula kata laluan dan log masuk, dengan menggantikan kata laluan sekali guna (OTP) atau kod kebenaran transaksi (TAC) berasaskan SMS.
Penyelesaian memudahkan pengalaman pengguna dengan membolehkan pengesahan lancar dan selamat pada platform digital terhadap data telekomunikasi masa nyata.
Penyelesaian ini juga meningkatkan keselamatan dengan menghapuskan pendedahan pelanggan kepada penipuan melalui kaedah SMS dalam pengesahan transaksi.
Kelebihan ini bersesuaian untuk pelanggan penyedia perkhidmatan kewangan seperti bank, dan platform e-dagang sebagai usaha mengurangkan risiko penipuan.
API Telco ini akan membuka peluang yang lebih besar untuk perniagaan dan industri untuk menyampaikan pengalaman digital yang selamat dan lancar.
Untuk maklumat lanjut tentang Mobile Identity Maxis, layari – https://www.business.maxis.com.my/en/digital-services/mobile-identity/
{suggest}
Sumber: Siaran media Maxis