Peraturan baru ini memerlukan syarikat-syarikat OTT (over-the-top) memastikan maklumat pelanggan terjaga. Mereka juga dikehendaki untuk mendapatkan kebenaran pengguna sebelum meletakkan iklan didalam perkhidmatan. Untuk pengetahuan anda, OTT merupakan singkatan kepada Over-The-Top yang bermaksud pengiriman data melalui internet. Ia menggantikan kaedah lama penghantaran data seperti contoh SMS dan MMS.
Selain dari itu, terdapat cadangan untuk mengharuskan pelayar web meminta kebenaran pengguna mengenai penggunaan cookies. Cookies merupakan fail bersaiz kecil yang menyimpan maklumat ketika anda melayari laman web berfungsi untuk mempercepat masa interaksi anda dengan laman web yang dikunjungi.
Dijangka dengan peraturan baru yang akan diperkenalkan nanti, syarikat-syarikat berkenaan akan mengalami sedikit kesukaran dalam menjana keuntungan menerusi iklan. Semua sudah maklum bahawa syarikat atas talian bergantung dengan iklan untuk menjana pendapatan.
Cadangan peraturan tersebut masih lagi dalam peringkat perbincangan dan perlu mendapat persetujuan Parlimen Eropah dan negara-negara anggota sebelum digubal.
Sumber: Reuters
Berkaitan
- Ulasan Deebot Ozmo T8 AIVI - Hadiah Hari Jadi Isteri Anda
- DxOMark Sudah Uji Pocophone F1, Prestasi Kamera Berada Diantara Pixel Dan iPhone 8
- Huawei Mate 20 Pro Diangkat Sebagai Telefon Terbaik Pada Acara MWC 2019
- Xpax Tawar 3 Kali Lebih Kuota Pada Harga Sama Sempena Tahun Baru Cina
- Seluruh Pejabat Daerah Di Negeri Terengganu Dibekalkan Dengan Dron
- Penganalisa: Miliki iPhone Atau iPad Menunjukkan Anda Seorang Yang Kaya
- ZTE Axon 10s Pro Peranti Pertama Rasmi Guna Snapdragon 865
- Instagram Uji Ciri Sentuhan Untuk Melayari Perkongsian Kenalan
- Mana Hilangnya Ciri Reopen Closed Tab Pada Chrome 78? Ini Jawapannya
- Poco F2 Pro Mula Dijual 10 Jun Ini, Harga Dari RM2199