Didakwa Gagal Lindungi Data Pengguna, Samsung Berdepan Tuntutan Mahkamah

Baru-baru ini, Samsung telah mengesahkan insiden pencerobohan data yang menjejaskan beberapa maklumat pengguna.

Terkini, tuntutan mahkamah telah difailkan kerana mendakwa Samsung gagal melindungi data peribadi pengguna selepas berlaku serangan siber dalam sistemnya yang berpangkalan di Amerika Syarikat (AS) pada Julai lalu.

{suggest}

Menurut Bloomberg, aduan telah difailkan di Mahkamah Daerah AS untuk Nevada pada 6 September lepas. Melalui aduan tersebut, ia mendakwa pelanggan yang terjejas tidak dimaklumkan lebih awal, sejurus selepas Samsung mengesan insiden tersebut.

Dalam tuntutan berkenaan, ia menyatakan serangan siber berlaku pada akhir Julai 2022 apabila penggodam berjaya memperoleh data peribadi daripada sistem Samsung AS termasuk nama, maklumat hubungan dan demografi, tarikh lahir serta maklumat pendaftaran produk.

Gergasi teknologi itu mendakwa bahawa pihaknya hanya mengetahui tentang pelanggaran itu pada atau sekitar 4 Ogos selepas menjalankan siasatan. Walau bagaimanapun, isu yang diketengahkan oleh pengadu adalah secara asasnya Samsung tidak menghubungi pelanggannya yang terjejas sehingga bulan berikutnya.

Walaupun menyatakan bahawa pihaknya telah mengambil tindakan untuk melindungi sistem yang terjejas, Samsung masih mengambil masa kira-kira sebulan sebelum memaklumkan kepada pelanggan.

Tindakan Samsung untuk menunggu masa yang lama sebelum mendedahkannya kepada pengguna dianggap sama seperti mengabaikan tugasnya sebagai pengumpul maklumat peribadi pengguna.

Sumber: Android Authority