CFM Merekodkan Peningkatan Aduan Isu Rangkaian Sehingga 358%

Forum Pengguna Komunikasi dan Multimedia Malaysia (CFM) dalam Mesyuarat Agung Tahunan (AGM) ke-20 mereka yang berlangsung Disember tahun lalu mendedahkan Separuh tahun pertama 2020 merekodkan sejumlah 22,552 aduan isu rangkaian yang diterima oleh CFM.

Jumlah itu sekaligus menunjukkan peningkatan sebanyak 358% berbanding sejumlah 4,922 aduan yang direkodkan pada tahun 2019 dahulu mengenai isu yang sama.

Aduan berkaitan liputan 4G LTE yang lemah merupakan subkategori tertinggi dengan sejumlah 12,951 aduan telah direkodkan dalam separuh tahun pertama, sekaligus menunjukkan peningkatan permintaan dan keperluan untuk meningkatkan liputan 4G/LTE.

Untuk makluman, CFM kini hanya mengendalikan aduan yang dibuka semula di bawah bidang kuasa Kod Amalan Pengguna Am (GCC) dari separuh kedua 2020 lalu.

CFM tidak lagi mengambil aduan mengenai isu rangkaian yang disalurkan kepada Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) mulai dari itu.

Sumber: Consumer Forum Malaysia

Baca juga:

Anda Wajib Tanya 8 Soalan Ini Kepada Telco Sebelum Langgan Perkhidmatan Mereka

Facebook MCMC Diserang Netizen Kerana 'Post' Tip Rangkaian Bermasalah

Berkaitan