Di tengah-tengah latar belakang ekonomi yang lemah ditambah lagi dengan perbelanjaan pengguna yang berhati-hati, Astro Malaysia Holdings Bhd memaklumkan bahawa mereka telah mencatatkan hasil sebanyak RM750 juta, dengan Pendapatan Sebelum Faedah, Cukai, Susut Nilai dan Pelunasan (EBITDA) sebanyak RM158 juta dan keuntungan selepas cukai dan kepentingan minoriti (PATAMI) sebanyak RM47 juta.
Pada suku ketiga tahun kewangan (Q3FY25), syarikat penyiaran itu telah mencatatkan pemulihan sebahagian dalam perbelanjaan pengiklanan (ADEX), meningkat 13% suku ke suku kepada RM80 juta.
Astro berkata, pemulihan itu didorong oleh prestasi kukuh Astro Radio, yang menyumbang RM40 juta dengan pertumbuhan 24% suku ke suku, mengukuhkan kedudukannya sebagai rangkaian radio nombor satu di Malaysia, seperti dilaporkan dalam kajian terbaru GfK.
Menurut kajian Radio Audience Measurement (RAM) Wave 2, 2024 oleh GfK, capaian Astro Radio meningkat 2 mata peratusan kepada 72%, membuktikan daya tarikannya yang luas dan hubungan erat dengan pendengar.
Kajian merentasi 16 stesen radio itu berdasarkan data Commercial Radio Malaysia (CRM) menunjukkan Astro mendominasi landskap radio Malaysia, menduduki tempat teratas dalam empat bahasa utama. ERA dan SINAR mengepalai siaran radio Melayu, HITZ dan MIX untuk jenama Inggeris, MY untuk jenama Cina, dan RAAGA sebagai jenama Tamil nombor satu.
{suggest}
Sumber: Astro