Pengewangan (monetisation) membolehkan pencipta kandungan YouTube menjana pendapatan daripada video mereka.
Ini dicapai melalui Program Rakan Kongsi YouTube (YPP), yang membolehkan pencipta memperoleh wang daripada iklan yang dipaparkan pada video mereka, serta daripada ciri lain.
Walau bagaimanapun, YouTube akan mula mengetatkan syarat untuk YouTuber dengan melaksanakan perubahan besar dalam polisi monetisation mereka mulai 15 Julai.
Langkah ini bertujuan untuk membanteras kandungan yang dihasilkan secara besar-besaran, berulang, atau salinan semula tanpa nilai tambah – khususnya yang menggunakan suara AI dan kandungan ‘clickbait‘.
Melalui kemas kini kepada YouTube Partner Programme (YPP), YouTube akan lebih tegas mengenal pasti video tidak autentik yang menggunakan suara janaan AI, kandungan berulang yang kurang usaha, serta video yang dihasilkan semata-mata untuk menarik diklik.
Ini bermaksud pencipta kandungan yang selama ini bergantung sepenuhnya kepada teknologi AI untuk menghasilkan video tanpa sentuhan manusia perlu mengubah strategi mereka jika mahu terus menjana pendapatan di platform tersebut.
Namun, kandungan berulang masih dibenarkan jika ia mempunyai nilai pendidikan atau hiburan yang jelas.
Syarat untuk layak monetisation adalah tetap sama, iaitu mempunyai 1,000 pelanggan serta 4,000 jam tontonan dalam tempoh setahun atau 10 juta tontonan Shorts dalam masa 90 hari.
Inisiatif ini diambil untuk meningkatkan kualiti kandungan di YouTube dan memastikan pengalaman pengguna lebih baik, di samping mengekang lambakan video spam atau kandungan “murahan” yang tidak menawarkan nilai sebenar kepada penonton.
{suggest}
Sumber: Gulf News