Situasi itu dikesan bagi tempoh penghujung 2019 sehingga 2020.
Menurut SKMM, sebahagian besar aduan pengguna yang diterima iaitu sebanyak 86% adalah melibatkan layanan buruk pihak kurier terhadap pelanggan serta kelewatan penghantaran dan kehilangan barang.
Malah purata tempoh penghantaran juga menjadi lebih lambat iaitu daripada 2.1 hari kepada 4.6 hari.
Malah lebih mengejutkan adalah, kadar keuntungan syarikat-syarikat kurier didapati merosot walaupun penghantaran barangan semakin bertambah.
Berikutan daripada keadaan tersebut, Makmal Industri Pos dan Kurier Negara (NPCIL) telah dianjurkan selama tiga minggu pada penghujung 2020 bersama pihak industri dan agensi kerajaan berkaitan yang dipelopori oleh KKMM dan SKMM.
Menerusi kursus tersebut diharap akan dapat meningkatkan prestasi dan menyediakan perkhidmatan pos dan kurier kelas pertama kepada pengguna.
Sumber: KKMM
Berkaitan
- Peranti POS Pintar Induk Terbaru Dilancarkan, QashierX2
- Tom Cruise Buat Lagi Aksi "Berani Mati" Untuk Filem Terbaru 'Mission: Impossible'
- Roket Virgin Galactic Sedia Bawa Penumpang Ke Orbit, Deposit Tiket RM700,000
- TNB Larang Tampal Poster, Bendera, Sepanduk Di Tiang Elektrik
- Intel Perkenalkan Cip Pemposesan Intel Core Generasi ke 10, Ice Lake
- Agensi Nuklear Malaysia Bangunkan Bagang Penangkapan Bilis Terapung Biokomposit
- Secara Purata, 87% Bungkusan Pos Dan Kurier Diterima Pelanggan Dalam Tempoh Tiga Hari
- Pos Malaysia Mengesahkan Cubaan Serangan Penggodam Ke Atas Sistem Operasi Mereka
- Rakyat Malaysia Yang Pernah Positif COVID-19 Dijemput Sertai Penyelidikan Antibodi COVID-19
- Nikmati Kelajuan Internet Sehingga 800Mbps Dengan Hotlink Postpaid Dan Fibre