Anda mungkin tertanya-tanya sama ada pengirim mempunyai kebebasan membanjiri peti masuk platform komunikasi anda dengan mesej yang tidak diminta atau adakah perilaku tersebut boleh dikenakan tindakan undang-undang?
Jawapannya ya, dimana jika didapati menyalahi terma dan syarat pembekal perkhidmatan, tindakan pembatalan boleh dikenakan kepada pelaku.
Berdasarkan peringatan daripada pihak SKMM, penggunaan tidak wajar mana-mana perkhidmatan aplikasi merupakan satu kesalahan dibawah Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia 1998 yang memperuntukkan denda maksimum Rm50,000 atau penjara satu (1) tahun atau kedua-duanya.
PERINGATAN:
Orang ramai diingatkan untuk tidak memulakan sebarang komunikasi berunsur ‘SPAM’ melalui perkhidmatan telekomunikasi.#AKM1998#MCMC#Peringatan#SKMM#SPAM pic.twitter.com/PSkZ7wmMtR
— MCMC (Official) (@SKMM_MCMC) November 25, 2019
Pihak SKMM turut mengingatkan kepada orang ramai supaya tidak memulakan sebarang komunikasi berbentuk spam menerusi perkhidmatan telekomunikasi, tidak kira sama ada ia adalah kandungan komersial mahupun bukan komersial.
Diharap dengan peringatan yang telah diberikan oleh pihak SKMM ini, ia dapat menjadikan kita lebih bertanggungjawab ketika menggunakan medium komunikasi sedia ada.
Berkaitan
- SKMM Kongsikan Kaji Selidik Aktiviti Internet Pengguna Malaysia
- SKMM Keluarkan Kenyataan Terbaru Mengenai Insiden 50 Juta Facebook Digodam
- SKMM: Sokongan Dan Kerjasama Kerajaan Negeri Kritikal Untuk Perluaskan Akses Jalur Lebar Kepada Rakyat
- SKMM Buka Jualan Set Top Box Berkuat Kuasa 15 Ogos 2018
- Cadangan Beri Kuasa Kepada SKMM Untuk Padam Kandungan Media Sosial Masih Dalam Pertimbangan
- Pengerusi SKMM: Frekuensi 5G Tidak Berbahaya Kepada Kesihatan Seseorang Termasuk Kanak-Kanak
- SKMM: Secara Purata Harga Jalur Lebar Berkelajuan Tinggi Sudah Menurun 49%
- Belanjawan 2021: Peruntukkan Sebanyak RM7.4 Bilion Oleh SKMM Bagi Peluasan Jalur Lebar
- TM Dapat Surat Amaran Akhir Daripada SKMM
- SKMM Keluarkan Laporan Prestasi Rangkaian Untuk Tahun 2017