Sistem tol tanpa palang atau Multi Lane Free Flow (MLFF) dijangka hanya akan mula dilaksanakan paling awal pada 2027.
Menurut Ketua Setiausaha Kementerian Kerja Raya, Datuk Seri Azman Ibrahim, proses ini melibatkan beberapa perkara termasuk libat urus dengan pihak berkepentingan, kemungkinan permintaan untuk cadangan (RFP) oleh konsesi lebuh raya, serta penubuhan badan kawal selia di bawah Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) untuk memantau sistem tersebut.
“Mengambil kira semua aspek ini, pelaksanaan dijangka berlaku paling awal pada tahun 2027,” katanya seperti yang dipetik dalam laporan terbaharu Jawatankuasa Kira-Kira Wang Negara (PAC).
Idea untuk melaksanakan sistem kutipan tol tanpa palang di Malaysia bukanlah perkara baharu. Ia mula dibangkitkan hampir dua dekad lalu oleh mendiang Tun S. Samy Vellu ketika beliau memegang jawatan Menteri Kerja Raya pada pertengahan 2000-an.
Ketika itu, sistem ini dilihat sebagai cara untuk melancarkan aliran trafik dan mengurangkan kesesakan di plaza tol. Kenderaan dapat melepasi laluan tol tanpa perlu berhenti dengan bantuan teknologi seperti pengecaman nombor plat automatik (ANPR) dan tag RFID.
Namun begitu, walaupun sudah beberapa kali diumum dan diuji secara percubaan, pelaksanaan MLFF masih tertangguh. Antara halangan utama ialah penolakan daripada pihak industri serta pertindihan dalam perjanjian konsesi lebuh raya sedia ada.
{suggest}
Sumber: The Edge