Termasuk penghantaran di Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak.
Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) menyatakan bahawa berdasarkan Penilaian Kurier Tahunan berasaskan Indeks Pelanggan Perkhidmatan Industri Kurier, kualiti perkhidmatan industri kurier negara telah meningkat sebanyak 4% pada tahun 2019 dengan mencapai tahap 70% berbanding 66% pada 2018 dahulu.
Menurut SKMM, prestasi syarikat kurier dalam aspek penghantaran bungkusan telah menunjukkan perkembangan positif apabila secara purata sebanyak 87% bungkusan telah diterima pelanggan dalam tempoh tiga hari di Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak.
Hasil daripada Indeks Pelanggan Perkhidmatan Industri Kurier itu juga, SKMM mendapati, pelanggan mengutamakan aspek harga sebagai faktor penentu kepada kepuasan, diikuti dengan ketepatan masa dalam penghantaran bungkusan.
SKMM akan menganjurkan Anugerah Penghantaran E-Dagang 2019 pada lewat tahun ini.
Jadi indeksĀ penilaian ke atas penyedia perkhidmatan pos dan kurier akan menjadi kriteria utama bagi SKMM menentukan pemenang Anugerah Penghantaran E-Dagang 2019 itu nanti.
Sumber: SKMM
Berkaitan
- Poster Jangan Gunakan #SIBODOHKAUDENGARSINI Bukan Dikeluarkan Oleh SKMM
- SKMM Serta Syarikat Telekomunikasi, Pos Dan Kurier Bersama Menghulur Bantuan Kepada Mangsa Banjir
- SKMM Menafikan Menyekat Artikel Terbitan Portal Berita Luar Negara
- Talian Khidmat Pelanggan SKMM Sudah Kembali Beroperasi Seperti Biasa
- Terdapat 111 Buah Syarikat Pemegang Lesen Pos Dan Kurier Yang Sah Setakat Ini
- Laporkan Terus Kepada Pihak SKMM Berkaitan Kandungan 3R Di Media Sosial
- SKMM Memendekkan Operasi Talian Khidmat Pelanggan Bermula 5 Julai 2021
- SKMM Memohon Orang Ramai Berhati-Hati Dengan Panggilan Berkaitan Jaringan Prihatin
- MCMC Tekankan Penggunaan Kenderaan Elektrik Kepada Pemohon Lesen Perkhidmatan Kurier
- SKMM Dan Syarikat Telekomunikasi Bersama Memudahkan Capaian Internet Untuk Pelajar Dan B40