Secara Purata, 87% Bungkusan Pos Dan Kurier Diterima Pelanggan Dalam Tempoh Tiga Hari

Termasuk penghantaran di Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak.


Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) menyatakan bahawa berdasarkan Penilaian Kurier Tahunan berasaskan Indeks Pelanggan Perkhidmatan Industri Kurier, kualiti perkhidmatan industri kurier negara telah meningkat sebanyak 4% pada tahun 2019 dengan mencapai tahap 70% berbanding 66% pada 2018 dahulu.

Menurut SKMM, prestasi syarikat kurier dalam aspek penghantaran bungkusan telah menunjukkan perkembangan positif apabila secara purata sebanyak 87% bungkusan telah diterima pelanggan dalam tempoh tiga hari di Semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak.

Hasil daripada Indeks Pelanggan Perkhidmatan Industri Kurier itu juga, SKMM mendapati, pelanggan mengutamakan aspek harga sebagai faktor penentu kepada kepuasan, diikuti dengan ketepatan masa dalam penghantaran bungkusan.

SKMM akan menganjurkan Anugerah Penghantaran E-Dagang 2019 pada lewat tahun ini.

Jadi indeksĀ penilaian ke atas penyedia perkhidmatan pos dan kurier akan menjadi kriteria utama bagi SKMM menentukan pemenang Anugerah Penghantaran E-Dagang 2019 itu nanti.

Sumber: SKMM