Walaubagaimanapun daripada jumlah itu, sebanyak 1,420 permohonan lagi telah ditolak atas 3 alasan utama berikut:-
• Perkhidmatan bukan di bawah Sektor Komunikasi;
• Perkhidmatan walaupun di bawah Sektor Komunikasi, namun bukan pemegang lesen atau menjalankan perkhidmatan perlu; atau
• Tidak tersenarai sebagai vendor, pengedar atau ejen yang disahkan oleh pemegang lesen.
Bakinya pula iaitu sebanyak 366 lagi telah diluluskan SKMM yang melibatkan 132 kelulusan kepada syarikat berkaitan perkhidmatan telekomunikasi, 108 berkaitan penyiaran dan 126 lagi berkaitan pos dan kurier.
SKMM menegaskan bahawa proses kelulusan melalui CIMS bagi sektor-sektor yang berada di bawah pemantauan mereka adalah dijalankan secara telus dan teliti bersandarkan matlamat meneruskan kesinambungan perkhidmatan perlu kepada rakyat serta mengelakkan penyalahgunaan surat kebenaran yang diberikan untuk tujuan yang tidak sepatutnya.
Sumber: SKMM
Berkaitan
- SKMM Menangguhkan Kajian Pengguna Telefon Bimbit 2019 Dan Kajian Pengguna E-Dagang 2019
- SKMM Menggesa Pelajar Memanfaatkan Kemudahan Pusat Internet Komuniti Terdekat Dengan Mereka
- Lebih 82% Pengguna Di Malaysia Berpuas Hati Terhadap Servis Jalur Lebar Mudah Alih - SKMM
- Digi Menaik Taraf Kapasiti Di Kawasan Trafik Tinggi Serta Menambah Baik Liputan Semasa PKP Menyeluruh
- Masalah Capaian Internet Di Kg. Sungai Samak, Bagan Datuk Perak Mendapat Perhatian SKMM
- Walaupun Pelaksanaan PKP, Rakyat Dipastikan Akan Terus Mendapat Akses Internet
- SKMM Telah Mengenal Pasti Jalur Spektrum Untuk Perintis Pelaksanaan 5G Di Malaysia
- SKMM Menafikan Kewujudan "Unit Khas" Untuk Tujuan Politik
- Perkhidmatan Internet Dan Studio Digital Kini Tersenarai Sebagai Perkhidmatan Diperlukan Dalam SOP PKP 2.0
- SKMM Menyokong Pelan Pemulihan Negara