Malaysia semakin berkembang sebagai negara digital, dengan 91% responden sering melawat pusat internet komuniti untuk menggunakan pelbagai jenis perkhidmatan digital.
Memandangkan penggunaan internet yang tinggi ini, rakyat Malaysia mudah terdedah kepada ancaman scam.
Itu hasil dapatan Kaji Selidik Kesedaran Scam Kebangsaan 2024 yang disiarkan oleh CelcomDigi Berhad (“CelcomDigi”) melibatkan 10,893 responden di seluruh negara.
Kaji selidik mendapati, 87% telah menjadi lebih peka kepada scam sejak setahun yang lalu, dan mereka boleh menjelaskan pengalaman mereka secara terperinci dan menyatakan jenis scam yang mereka hadapi.
Sementara, dua pertiga (66%) daripada mereka pernah mengalami cubaan atau situasi scam.
Scam yang paling banyak atau umum adalah panggilan telefon (76%), di mana scammer berpura-pura menjadi wakil atau pegawai dari bank, syarikat telekomunikasi atau jabatan kerajaan.
Laporan ini juga menunjukkan trend scammer menyasarkan mangsa yang berpendidikan dan berpendapatan tinggi.
“…didapati responden dengan tahap pendidikan tinggi mengalami kejadian penipuan percubaan yang lebih besar – 77% daripada mereka yang mempunyai Ijazah / Sarjana / PhD menghadapi penipuan berbanding 54% daripada mereka yang mempunyai Pendidikan Rendah / Menengah. Selain itu, didapati bahawa mereka yang berpendapatan tinggi menghadapi lebih banyak percubaan penipuan – 75% daripada mereka yang berpendapatan lebih RM4,000 berdepan cubaan penipuan berbanding 60% mereka yang berpendapatan kurang daripada RM1,000.”
Walau bagaimanapun, kaji selidik itu turut mendedahkan trend membimbangkan apabila didapati rakyat Malaysia masih mudah ditipu walaupun mempunyai kesedaran yang tinggi tentang isu scam ini.
Sehubungan itu, keadaan ini memerlukan tindakan segera dalam mempertingkatkan langkah-langkah keselamatan digital untuk mewujudkan masyarakat digital yang selamat dan boleh dipercayai.
Laporan itu memberikan beberapa cadangan seperti pembiayaan untuk Pusat Respon Scam Kebangsaan (NSRC) perlu ditingkatkan untuk mencerminkan sifat peranan dan membolehkan lebih ramai rakyat Malaysia mendapat manfaat daripada perkhidmatan itu.
Syarikat sektor swasta pula dicadang bangunkan infrastruktur inovatif untuk melindungi kepentingan pelanggan dan memasukkan pengurusan risiko penipuan ke dalam perancangan strategi perniagaan.
{suggest}