Sepasukan penyelidik gabungan kerajaan dan negeri di AS telah bekerjasama melatih model pembelajaran mesin untuk meramal dan memetakan kepekatan litium air masin jauh di dalam akuifer batu kapur berliang di bawah selatan Arkansas, yang dikenali sebagai air garam Formasi Smackover.
Model ini dilatih mengenai data litium air garam sedia ada dan baharu dari rantau itu, memfaktorkan variasi yang diketahui dalam geologi, geokimia dan suhu.
Hasilnya menunjukkan terdapat sekitar 5.1 hingga 19 juta tan litium dalam air garam, yang boleh menyumbang 35-136 peratus daripada anggaran sumber litium semasa di AS.
Jumlah kandungan litium itu mungkin mencukupi untuk sembilan kali ganda permintaan global yang dijangkakan untuk elemen dalam bateri kereta elektrik (EV) pada tahun 2030 nanti.
Penemuan itu sekali gus boleh mengurangkan negara itu daripada pergantungan kepada import litium.
“Litium adalah mineral penting untuk peralihan tenaga, dan potensi peningkatan pengeluaran di AS bagi menggantikan import mempunyai implikasi untuk pekerjaan, pembuatan, dan daya tahan rantaian bekalan,” Pengarah Kajian Geologi AS, David Applegate.
Litium ialah bahan yang biasa digunakan dalam bateri EV, dan permintaan untuk bateri ini meningkat dengan mendadak.
Menurut Agensi Tenaga Antarabangsa (IEA), bateri EV menyumbang kira-kira 85 peratus daripada jumlah permintaan litium pada 2023, meningkat 30 peratus daripada tahun sebelumnya.
Perlombongan litium mencemarkan alam
Walau bagaimanapun, perlombongan mengekstrak litium mungkin menimbulkan persoalan.
Sebagai contoh, berkaitan dengan penggunaan tenaga di mana tenaga yang digunakan oleh jentera perlombongan mencipta pencemaran iklim seperti karbon dioksida, yang memanaskan planet ini.
Kajian pada tahun 2021 dahulu yang dilaporkan MIT pada tahun ini mendedahkan, kepekatan litium dan pengeluaran daripada air garam boleh menghasilkan kira-kira 11 tan karbon dioksida bagi setiap tan litium.
Kolam penyejatan hanya menghasilkan sejumlah kecil litium dengan penggunaan air yang besar, serta menghasilkan habuk toksik.
Manakala perlombongan litium daripada bijih spodumene pula membebaskan kira-kira 37 tan CO2 setiap tan litium yang dihasilkan.
Kaji teknik perlombongan yang lebih mesra alam
Patrick Donnelly, seorang ahli biologi pemuliharaan dan Great Basin, Pengarah Pusat Kepelbagaian Biologi, berkata,
“Kami menyokong kenderaan elektrik dan penyimpanan bateri sebagai sebahagian daripada peralihan daripada bahan api fosil… [tetapi] kami sedang mencari cara pengeluaran litium di Amerika Syarikat yang tidak akan membahayakan komuniti dan alam sekitar. Tidak ada sesuatu yang percuma. Dan terdapat impak daripada [pengekstrakan langsung litium].
Di selatan Arkansas, industri bromin (unsur kimia) sudah mula menggunakan proses di mana air garam dipam keluar dari akuifer, bromin diekstrak, dan kemudian air sisa yang terhasil dipam semula ke bawah.
Tidak syak lagi ini akan menjadi keseimbangan yang sukar untuk dicapai, tetapi penyelidikan baharu ini diharap akan dapat membantu menemui cara menyeimbangkan sudut ekonomi dan alam sekitar.
{suggest}
Sumber: Science Alert