Bank-bank di Malaysia seperti Maybank, CIMB dan HSBC Malaysia, secara terang-terangan menyatakan bahawa pengguna peranti Android lebih berisiko terhadap scam perisian hasad kerana peranti Android berasaskan perisian sistem terbuka.
Akibatnya, scam perisian sangat kerap berlaku kepada pengguna Android dan boleh menjejaskan ciri keselamatan yang akan menyebabkan kebocoran butiran perbankan.

Ekoran itu, pengguna Android khususnya diminta supaya sentiasa beringat untuk:
- Semak tetapan keselamatan telefon anda
- Muat turun aplikasi daripada sumber rasmi sahaja
- Dayakan ciri keselamatan seperti Google Play Protect dan Samsung Auto Blocker
Terdapat beberapa tanda untuk mengesyaki bahawa telefon anda telah dijangkiti perisian hasad iaitu:
- Bateri peranti cepat habis dari kebiasaan
- Gangguan iklan yang kerap timbul
- Penggunaan data yang secara tiba-tiba tinggi
- Aplikasi kerap ‘crash’
- Panggilan telefon yang dibuat kerap terganggu
Sehubungan itu, jika anda mengesyaki telefon anda digodam, anda boleh bertindak segera dengan membuang aplikasi yang mencurigakan, tukar kata laluan akaun perbankan anda dan buat laporan ke pihak bank serta hubungi Pusat Respons Scam Kebangsaan di talian 997 dan membuat laporan polis.
Anda juga boleh menyahaktifkan akses perbankan dalam talian mereka atau menyekat kad kredit/debit yang terlibat dalam transaksi penipuan dengan segera menggunakan ciri Kill Switch melalui platform perbankan dalam talian atau aplikasi perbankan mudah alih.
Persatuan Bank-Bank di Malaysia (ABM) dan Persatuan Perbankan Islam dan Institusi Kewangan Malaysia (AIBIM) menegaskan bahawa bank ahlinya tidak akan meminta maklumat sensitif pelanggan seperti nama pengguna dan kata laluan perbankan dalam talian, dan nombor kad kredit atau debit melalui panggilan telefon, termasuklah nombor SMS OTP/TAC.
{suggest}