Ia dinyatakan dalam Laporan Suku Tahun Ketiga Pelan Jalinan Digital Negara (JENDELA) bagi tempoh 1 April hingga 30 Jun 2021.
Selain itu, JENDELA turut memaklumkan secara amnya Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) telah merekodkan sebanyak 120,835 aduan rangkaian.
Isu liputan perkhidmatan rangkaian 4G di Malaysia pula adalah yang paling banyak diadukan oleh para pelanggan.
JENDELA juga mendedahkan pengguna yang paling banyak membuat aduan rangkaian telekomunikasi adalah penduduk yang tinggal di dalam daerah Johor Bharu di mana sebanyak 5088 aduan telah direkodkan.
Ia diikuti oleh pengguna rangkaian di Petaling (4514 aduan), Kuala Lumpur (3785 aduan), Seremban 3297 aduan) dan Klang (3158 aduan).
Berikut adalah penduduk di 50 daerah yang paling banyak membuat aduan masalah rangkaian telekomunikasi menurut JENDELA bagi tempoh Januari hingga 30 Jun 2021:-

Sumber: JENDELA
Baca juga: Celcom Kekal 'Juarai' Carta Syarikat Telekomunikasi Yang Paling Banyak Terima Aduan Pelanggan Setakat Jun 2021
Ini Senarai Kos Pembinaan Struktur Telekomunikasi Bagi Setiap Negeri Di Malaysia
Berkaitan
- 60% Daripada 28 Bilion Kos Untuk Fasa 1 JENDELA Dibiayai Pihak Komersil
- Permohonan MyKad Kanak-Kanak Berumur 12 Tahun Kini boleh Dibuat Secara Dalam Talian
- Baidu Buat Pertama Kalinya Dilaporkan Mengalami Kerugian Sejak 2005
- Menara 4G Dibina Di Pekan Pantu Telah Siap, Disasarkan Beroperasi Sebelum Hujung Tahun Ini
- Pusat Kuarantin Di Semporna Terima Sambungan Internet Selaju 800Mbps
- TOGG Adalah Model Pertama Kenderaan Elektrik Buatan Turki
- Dunia Bakal Berdepan Gangguan Internet Yang Lebih Kerap Kerana Bencana Alam
- SKMM Menziarahi Pelajar Yang Kemalangan Motorsikal Ketika Mendapatkan Capaian Internet
- Penggodam Boleh Buat Salinan Data Daripada Bilik Kebal Kami - LastPass
- 3 Kampung Di Daerah Temangan, Kelantan Terima 3 Menara Komunikasi Baharu