Kos pembelian EV mungkin telah menurun, dengan harga purata model elektrik baharu hampir 10% lebih rendah berbanding setahun lalu dan model terpakai pula turun sebanyak 32%.
Tetapi penyelidikan baharu menunjukkan bahawa bakal pembeli lebih berkemungkinan dibebani dengan kos pembaikan EV yang mahal, yang kekal melebihi perbelanjaan penyelenggaraan untuk kenderaan dengan enjin pembakaran dalaman (ICE).
Laporan baharu daripada syarikat analitik insurans kereta, Mitchell menunjukkan bahawa tuntutan insurans EV yang boleh dibaiki telah meningkat sebanyak 40% sejak tahun lepas, berikutan trend pertumbuhan dalam bilangan kereta elektrik di jalan raya—tetapi purata kos pembaikan adalah 29% lebih tinggi untuk pemilik EV berbanding pemilik kenderaan ICE.
Malah tempoh purata pembaikan untuk EV juga mengambil masa hampir dua kali lebih lama.
Tambah Mitchell, purata kos buruh mekanikal di Amerika Syarikat dan Kanada kini melebihi $100/jam. Ini secara tidak langsung meningkatkan kos pembaikan EV juga.
Selain itu, kerja lebih masa bagi pekerja pembaikan EV ini mungkin juga disebabkan untuk pengurusan bateri dengan voltan tinggi (proses penyahtenagaan).
Bukan itu sahaja, kebanyakan model EV baharu padat dengan penderia yang lebih mahal daripada kenderaan ICE dan memerlukan kemahiran khusus untuk diselenggara, ia lebih mahal untuk dibaiki.
Penyelidikan terkini daripada Persatuan Pesuruhjaya Insurans Kebangsaan mendapati bahawa kos purata perlindungan insurans EV adalah $44 lebih mahal daripada premium untuk kereta ICE.
Ini menyebabkan ramai penanggung insurans semakin memilih untuk mengklasifikasi banyak EV sebagai kerugian total kerana ia lebih murah untuk diganti dengan unit kereta yang baru sahaja, walaupun EV itu hanya terlibat dalam kemalangan kecil.
Peratusan tuntutan EV disebabkan kerugian total telah mengakibatkan jumlah kerugian pada masa ini sebanyak 9.93%, meningkat 30% daripada suku ke-3 tahun lepas.
Nilai jualan semula EV yang rendah kini menjadi kebimbangan bagi sesetengah pembeli. Kajian Universiti Chicago baru-baru ini mendapati bahawa 46% responden tidak akan mempertimbangkan untuk membeli EV.
{suggest}
Sumber: Mitchell
Rujukan: Fortune