Pakar Luah Kebimbangan, Berjuta Pelajar Universiti Didapati Guna AI Siapkan Penulisan

Kecanggihan teknologi Kecerdasan Buatan (AI) yang digunakan secara meluas kini menjadi kebimbangan dikalangan pakar akademik.

Ia ekoran daripada perkhidmatan pengesanan plagiarisme Turnitin menunjukkan bahawa pelajar menggunakan AI untuk menulis berjuta-juta kertas sepanjang tahun lepas kesan daripada populariti chatbot AI seperti ChatGPT yang semakin berkembang dan mudah diakses oleh sesiapa sahaja di dunia melalui rangkaian internet.

Turnitin, perkhidmatan pengesanan plagiarisme dalam talian untuk pendidik yang baru dilancarkan sebagai alat pengesanan AI mendapati, lebih 22 juta kertas pelajar (11% daripada sampel yang disemak oleh syarikat) menggunakan AI untuk menjana sekurang-kurangnya 20% daripada penulisan sejak April 2023.

Turnitin menyemak lebih 200 juta kertas kerja di seluruh dunia, kebanyakannya daripada institusi pengajian tinggi.

“Kita berada di persimpangan penting dalam pendidikan di mana teknologi mengubah pembelajaran, dengan keperluan untuk integriti akademik adalah lebih kritikal berbanding sebelum ini... ciri pengesanan tulisan AI kami, membantu memajukan pembelajaran tanpa mengorbankan integriti akademik.” — Annie Chechitelli, ketua pegawai produk Turnitin

Pendidik dan penggubal undang-undang sedang kecelaruan untuk menangani cara AI digunakan dalam pendidikan di tengah-tengah kebimbangan penipuan dan plagiarisme.

Setakat ini, hanya 5 negeri di A.S - Virginia Barat, Oregon, Carolina Utara, California dan Washington telah melaksanakan dasar yang mengawal penggunaan AI di sekolah.

Kolej dan universiti individu akan mengeluarkan dasar mereka sendiri. Tetapi kebanyakannya masih kurang jelas tentang garis panduan yang ditetapkan.

Walau bagaimanapun, menurut penyelidikan terbaru dari Stanford, isu kebimbangan terhadap AI yang membantu pelajar menipu didakwa sebagai berlebihan.

Kajian itu mendakwa, peratusan pelajar sekolah menengah yang menipu dalam tugasan sebenarnya menurun pada 2023 ketika ChatGPT mula diperkenalkan.

“Terdapat banyak sebab mengapa pelajar menipu. Mereka mungkin bergelut dengan bahan dan tidak dapat mendapatkan bantuan yang mereka perlukan...Kami perlu membantu pelajar dan pendidik mencari cara untuk membincangkan etika penggunaan teknologi ini dan apabila ia berguna dan tidak berguna untuk pembelajaran pelajar." — Denise Pope, pensyarah kanan di Sekolah Pendidikan Siswazah Stanford.

Sebenarnya, isu penipuan seperti ini tidak terhad pada AI sahaja.

Insiden penipuan pelajar yang menyalahgunakan peranti seperti fon telinga tanpa wayar yang dibawa masuk ke dalam dewan peperiksaan juga menjadi satu isu yang membimbangkan di mana ada dikalangan pelajar perempuan bertudung dilaporkan bertindak menyembunyikan peranti tersebut ketika menjawab peperiksaan dengan dibantu rakan mereka dari luar.

{suggest}

Sumber: Quartz, Turnitin, Standford