NASA Perkenal X-59, Jet Supersonik Senyap

Minggu lalu, NASA dan Lockheed Martin secara rasmi telah mendedahkan pesawat supersonik senyap generasi baharu, X-59.

Ia merupakan pesawat eksperimen unik yang NASA menyasarkan untuk mengumpul data yang boleh merevolusikan perjalanan udara, membuka jalan bagi pesawat komersial generasi baharu yang boleh bergerak lebih pantas daripada kelajuan bunyi.

"Dalam beberapa tahun yang singkat kami telah beralih daripada konsep yang bercita-cita tinggi kepada realiti. X-59 NASA akan membantu mengubah cara kami mengembara, membawa kami lebih dekat dalam masa yang lebih singkat." Timbalan Pentadbir NASA, Pam Melroy.

X-59 berada di tengah-tengah misi Quesst NASA, yang memberi tumpuan kepada penyediaan data untuk membantu pengawal selia penerbangan mempertimbangkan semula peraturan yang melarang penerbangan supersonik komersial merentasi daratan.

Selama 50 tahun, A.S. dan negara lain telah melarang penerbangan sedemikian kerana gangguan yang disebabkan oleh ledakan sonik yang kuat (sonic boom) dan mengejutkan pada daratan.

Kapsyen: Model berskala kecil X-59 dilihat dalam Terowong Angin Supersonik NASA Glenn 8-kali-6 kaki. Model itu diterbalikkan dengan susunan penderia gelombang kejutan dipasang pada siling terowong semasa ujian.


X-59 dijangka akan diterbangkan buat kali pertama pada hujung tahun ini, diikuti dengan penerbangan supersonik pertamanya.

Pasukan Quesst akan menjalankan beberapa ujian penerbangan pesawat di Skunk Works sebelum memindahkannya ke Pusat Penyelidikan Penerbangan Armstrong NASA di Edwards, California, yang akan berfungsi sebagai pangkalan operasinya.

Dengan panjang 99.7 kaki dan lebar 29.5 kaki, bentuk pesawat dan kemajuan teknologi yang dimilikinya akan membolehkan penerbangan supersonik yang lancar.

Hidung X-59 yang nipis dan tirus menyumbang hampir satu pertiga daripada panjangnya dan akan memecahkan gelombang kejutan yang biasanya akan mengakibatkan pesawat supersonik menyebabkan ledakan sonik.

Kapsyen: Imej schlieren model berskala kecil X-59 yang ditangkap di dalam Terowong Angin Supersonik Glenn 8-kali-6 kaki NASA Glenn. Imej ini digunakan untuk meramalkan ledakan sonik dan mengesahkan pemodelan berasaskan komputer.


Disebabkan konfigurasi ini, kokpitnya terletak hampir separuh ke bawah panjang pesawat – dan tidak mempunyai tingkap yang menghadap ke hadapan. Sebaliknya, pasukan Quesst membangunkan Sistem Penglihatan eXternal, satu siri kamera resolusi tinggi yang menyuap monitor 4K di kokpit.

Pasukan Quesst juga mereka bentuk pesawat dengan enjinnya dipasang di atas dan memberikan bahagian bawah yang licin untuk membantu mengelakkan gelombang kejutan daripada bergabung di belakang pesawat dan menyebabkan ledakan sonik.

X-59 dijangka mampu terbang pada 1.4 kali kelajuan bunyi, atau 925mph (~1488kmph).

Reka bentuk, bentuk dan teknologinya akan membolehkan pesawat ini mencapai kelajuan sambil menjana bunyi sonik yang lebih senyap.

https://www.youtube.com/watch?v=eC3Fl7Bt4qQ