Ia merupakan pesawat eksperimen unik yang NASA menyasarkan untuk mengumpul data yang boleh merevolusikan perjalanan udara, membuka jalan bagi pesawat komersial generasi baharu yang boleh bergerak lebih pantas daripada kelajuan bunyi.
"Dalam beberapa tahun yang singkat kami telah beralih daripada konsep yang bercita-cita tinggi kepada realiti. X-59 NASA akan membantu mengubah cara kami mengembara, membawa kami lebih dekat dalam masa yang lebih singkat." Timbalan Pentadbir NASA, Pam Melroy.
X-59 berada di tengah-tengah misi Quesst NASA, yang memberi tumpuan kepada penyediaan data untuk membantu pengawal selia penerbangan mempertimbangkan semula peraturan yang melarang penerbangan supersonik komersial merentasi daratan.
Selama 50 tahun, A.S. dan negara lain telah melarang penerbangan sedemikian kerana gangguan yang disebabkan oleh ledakan sonik yang kuat (sonic boom) dan mengejutkan pada daratan.
X-59 dijangka akan diterbangkan buat kali pertama pada hujung tahun ini, diikuti dengan penerbangan supersonik pertamanya.
Pasukan Quesst akan menjalankan beberapa ujian penerbangan pesawat di Skunk Works sebelum memindahkannya ke Pusat Penyelidikan Penerbangan Armstrong NASA di Edwards, California, yang akan berfungsi sebagai pangkalan operasinya.
Dengan panjang 99.7 kaki dan lebar 29.5 kaki, bentuk pesawat dan kemajuan teknologi yang dimilikinya akan membolehkan penerbangan supersonik yang lancar.
Hidung X-59 yang nipis dan tirus menyumbang hampir satu pertiga daripada panjangnya dan akan memecahkan gelombang kejutan yang biasanya akan mengakibatkan pesawat supersonik menyebabkan ledakan sonik.
Disebabkan konfigurasi ini, kokpitnya terletak hampir separuh ke bawah panjang pesawat – dan tidak mempunyai tingkap yang menghadap ke hadapan. Sebaliknya, pasukan Quesst membangunkan Sistem Penglihatan eXternal, satu siri kamera resolusi tinggi yang menyuap monitor 4K di kokpit.
Pasukan Quesst juga mereka bentuk pesawat dengan enjinnya dipasang di atas dan memberikan bahagian bawah yang licin untuk membantu mengelakkan gelombang kejutan daripada bergabung di belakang pesawat dan menyebabkan ledakan sonik.
X-59 dijangka mampu terbang pada 1.4 kali kelajuan bunyi, atau 925mph (~1488kmph).
Reka bentuk, bentuk dan teknologinya akan membolehkan pesawat ini mencapai kelajuan sambil menjana bunyi sonik yang lebih senyap.
https://www.youtube.com/watch?v=eC3Fl7Bt4qQ
Berkaitan
- Penumpang MAS Kini Boleh Bawa Bekal Makanan Sendiri Ke Dalam Pesawat
- NASA Melaporkan Berlaku Letupan Meteor Hingga Gegarkan Bumi Pada Tahun Baru
- NASA Ingin Memberikan Secara Percuma Salah Satu Roket Apollo Kepada Yang Berminat
- NASA Minta Semula Debu Bulan Dan Lipas Dari Misi Apollo 11 Yang Hendak Dilelong
- Tiada Lagi Isu Pancit, Tayar Basikal 'Airless' NASA Kini Di Pasaran Berharga ~RM900
- Anda Kini boleh Mengakses 140 Ribu Kandungan Visual Angkasa Lepas NASA
- NASA Beri Amaran, Jangan Rakam Gerhana Matahari Dengan Telefon Pintar
- Air Asia Menghalang Sebahagian Model Macbook Pro Dibawa Naik Ke Pesawat Mereka
- SOFIA Milik NASA Sedang Dibaik Pulih Selepas Rosak Dibadai Ribut
- NASA Menawarkan Simulasi Pengalaman Tinggal Di Marikh Selama Setahun