Mungkin sekarang ini merupakan era kebangkitan yang pesat kepada teknologi ‘Kecerdasan Buatan’ (AI).
Boleh dikatakan sebahagian besar produk-produk elektronik seperti komputer dan televisyen moden kini diiklankan dengan ciri AI pada penerangan produk tersebut sebagai usaha pengeluar untuk menarik minat pembeli bagi memaparkan produk mereka dilengkapi teknologi terkini.
Tetapi menurut kajian yang dijalankan oleh Washington State University, yang diterbitkan dalam Journal of Hospitality Marketing & Management mendedahkan, pengguna lebih kurang tertarik untuk membeli TV pintar apabila terdapat AI dalam deskripsi produk tersebut.
Dapatan itu hasil daripada tinjauan ke atas 1,000 orang dewasa untuk menilai hubungan antara pendedahan AI dan tingkah laku pengguna.
Kajian ini melibatkan penyampaian produk dan perkhidmatan yang pelbagai kepada responden.
Sebahagian daripada ini termasuk istilah “kecerdasan buatan” dalam penerangan mereka untuk melihat sama ada ia menjejaskan keputusan seseorang sama ada untuk membelinya.
Kesan negatif menggunakan istilah kecerdasan buatan didapati lebih ketara dalam pembelian “berisiko tinggi” seperti TV premium, peranti perubatan atau perkhidmatan kewangan.
“Apabila AI disebut, ia cenderung untuk menurunkan kepercayaan emosi, yang seterusnya mengurangkan niat pembelian, kami mendapati kepercayaan emosi memainkan peranan penting dalam cara pengguna melihat produk berkuasa AI” Mesut Cicek, pengarang utama Kajian dan penolong profesor klinikal pemasaran Universiti Negeri Washington.
Beliau mencadangkan, keadaan ini berlaku kerana pengguna lebih berhati-hati kehilangan wang atau mempertaruhkan keselamatan fizikal mereka.
Beliau juga meringkaskan bahawa pemasar harus berhati-hati bagaimana mereka membentangkan kecerdasan buatan dalam penerangan produk mereka, dan menekankan istilah itu mungkin bukan pendekatan terbaik.
{suggest}
Sumber: Washington State University