Aduan-aduan tersebut adalah yang berkaitan dengan media baharu seperti penggodaman, perjudian dalam talian, promosi pelacuran, pelanggaran hak cipta, pemalsuan, pornografi, hasutan dan sebagainya.
Daripada jumlah tersebut, sebanyak 11,216 aduan telah pun berjaya dikendalikan. Ia bersamaan dengan 99.83% daripada jumlah keseluruhan aduan yang diterima.
Pecahan peratusan aduan yang berjaya dikendalikan termasuklah 80.56% aduan yang telah diberi nasihat, panduan dan pendidikan kepada masyarakat; 18% aduan yang telah dirujuk kepada pihak penyedia platform media sosial untuk tindakan lanjut berasaskan terma dan syarat; serta 1.27% (143 aduan) yang didapati melanggar peruntukan di bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia (AKM) 1998.
Daripada 143 aduan itu, sebanyak tujuh (7) kes telah didakwa di mahkamah. Manakala pelebihnya dalam pelbagai peringkat siasatan seperti menunggu keputusan atau arahan lanjut daripada Jabatan Peguam Negara.
SKMM kuga memaklumkan bahawa mereka turut menerima sebanyak 0.17% aduan-aduan yang berada di luar bidang kuasa mereka.
SKMM memberitahu, aduan-aduan itu telah dirujuk kepada agensi-agensi berkenaan untuk tindakan lanjut.
SKMM turut meminta untukĀ orang ramai tampil membuat aduan sekiranya terdapat maklumat mengenai penyalahgunaan media sosial atau internet melalui portal https://aduan.skmm.gov.my atau e-mel kepada [email protected].
Berkaitan
- SKMM Menafikan Menyekat Artikel Terbitan Portal Berita Luar Negara
- Radiasi Dari Infrastruktur Komunikasi Di Kawasan Kediaman Tidak Memudaratkan Kesihatan Orang Awam - SKMM
- SKMM Menasihatkan Pengguna Peranti Pintar Supaya Sentiasa Mengemas Kini Aplikasi-Aplikasi Yang Ada Di Dalam Peranti Mereka
- Pelajar Redah 5KM Ke Puncak Bukit Demi PdPR Dapat Perhatian SKMM Dan Syarikat Telekomunikasi
- Seorang Individu Dikesan Menyamar Sebagai Pengarah Urusan SKMM Di Platfom LinkedIn
- SKMM Menjalankan Soal Selidik Dari 21 Jun Hingga 21 Julai 2021
- SKMM Meminta Sejumlah 61 Video Iklan Judi Raya Diturunkan Dari Media Sosial
- SKMM Sedang Menjalankan Kaji Selidik Berkaitan Akses Dan Penggunaan Internet Di Malaysia
- SKMM Menerima Sebanyak 21,296 Aduan Berkaitan Kandungan 3R Di Media Sosial Sejak Ogos Lalu
- SKMM Menamatkan Perkhidmatan Aplikasi Gerak Malaysia