Aduan-aduan tersebut adalah yang berkaitan dengan media baharu seperti penggodaman, perjudian dalam talian, promosi pelacuran, pelanggaran hak cipta, pemalsuan, pornografi, hasutan dan sebagainya.
Daripada jumlah tersebut, sebanyak 11,216 aduan telah pun berjaya dikendalikan. Ia bersamaan dengan 99.83% daripada jumlah keseluruhan aduan yang diterima.
Pecahan peratusan aduan yang berjaya dikendalikan termasuklah 80.56% aduan yang telah diberi nasihat, panduan dan pendidikan kepada masyarakat; 18% aduan yang telah dirujuk kepada pihak penyedia platform media sosial untuk tindakan lanjut berasaskan terma dan syarat; serta 1.27% (143 aduan) yang didapati melanggar peruntukan di bawah Seksyen 233 Akta Komunikasi dan Multimedia (AKM) 1998.
Daripada 143 aduan itu, sebanyak tujuh (7) kes telah didakwa di mahkamah. Manakala pelebihnya dalam pelbagai peringkat siasatan seperti menunggu keputusan atau arahan lanjut daripada Jabatan Peguam Negara.
SKMM kuga memaklumkan bahawa mereka turut menerima sebanyak 0.17% aduan-aduan yang berada di luar bidang kuasa mereka.
SKMM memberitahu, aduan-aduan itu telah dirujuk kepada agensi-agensi berkenaan untuk tindakan lanjut.
SKMM turut meminta untukĀ orang ramai tampil membuat aduan sekiranya terdapat maklumat mengenai penyalahgunaan media sosial atau internet melalui portal https://aduan.skmm.gov.my atau e-mel kepada [email protected].
Berkaitan
- Sebanyak 1,420 Permohonan Syarikat Mahu Beroperasi Semasa PKP 3.0 Ditolak SKMM
- Pelajar Ikuti PdPR Ditepi Jalan Dapat Perhatian SKMM
- SKMM Akan Membuat Tinjauan Bagi Menambahbaik Perkhidmatan Telekomunikasi dan Jalur Lebar Di Kawasan Pedalaman Sarawak
- SKMM Menjawab Dakwaan Langganan Talian Internet Dalam Kalangan Isi Rumah B40 Rendah
- Lebih 82% Pengguna Di Malaysia Berpuas Hati Terhadap Servis Jalur Lebar Mudah Alih - SKMM
- SKMM Sedang Menjalankan Kaji Selidik Berkaitan Akses Dan Penggunaan Internet Di Malaysia
- SKMM Dan 15 Syarikat Telekomunikasi Berkempen Melindungi Pengguna Dari Penipuan
- Poster Jangan Gunakan #SIBODOHKAUDENGARSINI Bukan Dikeluarkan Oleh SKMM
- SKMM Memendekkan Operasi Talian Khidmat Pelanggan Bermula 5 Julai 2021
- Dua Taktik Penipuan Online Banking Yang Telah Di Kenal Pasti SKMM