Forum Kandungan Komunikasi dan Multimedia Malaysia (CMCF) menyeru industri permainan digital agar memainkan peranan lebih aktif dalam memastikan persekitaran dalam talian yang selamat untuk kanak-kanak dan pengguna muda.
Seruan itu dibuat susulan perbincangan awam dan kebimbangan terhadap keselamatan kanak-kanak dalam permainan popular seperti Roblox dan PUBG.
Menurut laporan Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), 34% remaja bermain permainan digital setiap hari, dan 22% bermain sekurang-kurangnya empat jam pada hari dibenarkan bermain.
Walaupun sebahagian besar dilabel sebagai pemain tanpa masalah, 12% remaja tergolong dalam kumpulan berisiko ketagihan permainan, dicirikan oleh kawalan diri yang lemah, keutamaan terhadap permainan berbanding aktiviti harian lain, serta kecenderungan meneruskan bermain walaupun menyedari kesan negatif.
Presiden Malaysia Digital Association dan ahli majlis CMCF, Nicholas Sagau, berkata industri permainan mempunyai tanggungjawab untuk melindungi pemain muda melalui reka bentuk yang mengutamakan keselamatan dan kesejahteraan pengguna.
Beliau turut menekankan keperluan pendidikan kepada ibu bapa bagi melindungi anak-anak dalam ruang digital yang semakin luas.
CMCF kini mengajak syarikat permainan tempatan dan antarabangsa untuk menyertai rangka kerja kawal selia kendiri bagi membangunkan piawaian industri yang mengimbangkan inovasi dengan tanggungjawab.
Ketua Pegawai Eksekutif CMCF, Mediha Mahmood, berkata langkah ini penting bagi memastikan ruang permainan digital kekal menyeronokkan, kreatif dan selamat untuk semua golongan usia.
{suggest}
