Satu laporan terbaru yang diterbitkan oleh Transport and Environment (T&E), mendedahkan bahawa kenderaan plug-in hibrid (PHEV) sebenarnya mengeluarkan pencemaran hampir sama dengan kereta enjin pembakaran dalaman (ICE) konvensional.
Analisis terhadap 800,000 kenderaan di Eropah antara 2021 hingga 2023 mendapati pelepasan karbon sebenar PHEV didapati hampir lima kali lebih tinggi daripada keputusan ujian makmal.
Walaupun pengeluar mendakwa PHEV 75% lebih bersih, data menunjukkan ia hanya 19% kurang mencemarkan berbanding kereta petrol atau diesel.

Selain itu, bateri yang lebih besar menjadikan PHEV lebih berat dan meningkatkan penggunaan tenaga serta bahan api.
Kajian itu turut mendedahkan bahawa ketika mod elektrik digunakan, enjin masih membakar bahan api untuk hampir sepertiga jarak perjalanan kerana motor elektrik tidak cukup kuat untuk beroperasi sendiri.

Lebih membimbangkan, PHEV juga menelan kos operasi sekitar €500 (~RM2,450) setahun lebih tinggi daripada yang diiklankan, menjadikannya lebih mahal dan tidak efisien berbanding kereta elektrik (EV) sepenuhnya.
Ekoran itu, T&E memberi amaran bahawa melonggarkan peraturan pelepasan karbon bagi PHEV selepas tarikh akhir 2035 EU akan menjejaskan peralihan kepada EV sepenuhnya.
{suggest}