Xiaomi mengumumkan pendapatan mereka meningkat 30.5% tahun ke tahun yang menyaksikan peningkatan sebanyak RMB116 bilion (~RM68.3 bilion) bagi suku ke-2 2025.
Ia sekali gus menandakan untuk tiga suku berturut-turut, keuntungan Xiaomi melepasi RMB100 bilion (RM58 bilion).
Xiaomi berkata, pertumbuhan ini dipacu oleh strategi “Human × Car × Home” dengan kejayaan dalam tiga segmen utama berikut:
Telefon pintar
Penghantaran telefon pintar global Xiaomi adalah berjumlah 42.4 juta unit dengan mengekalkan kedudukan 3 teratas global selama 20 suku berturut-turut.
Malah segmen premium kini menumbang 27.6% jualan di China. Segmen ini sahaja menyumbangkan sebanyak RMB45.5 bilion (~RM26.8 bilion) kepada Xiaomi.

Kenderaan elektrik (EV)
Xiaomi merekodkan penghantaran sebanyak 81,302 unit EV pada suku ke-2 dengan jumlah kumulatif melebihi 300,000 unit.
SUV pertama, Xiaomi YU7 Series, mencatatkan 240,000 tempahan dalam 18 jam. Pendapatan EV Xiaomi sahaja melebihi RMB20 bilion (~RM11.78 bilion) untuk pertama kalinya,
IoT & peralatan pintar rumah
IoT & peralatan pintar rumah Xiaomi pula mencatat rekod baharu apabila meningkat 44.7% YoY, mencatatkan pendapatan sebanyak RMB38.7 bilion (~RM22.8 bilion) dalam suku kedua,
Jualan penghawa dingin Xiaomi naik 60% kepada 5.4 juta unit, peti sejuk +25% ( melebihi 790,000 unit) dan mesin basuh +45% melebihi 600,000 unit.
Selain itu, tablet Xiaomi juga terus menunjukkan momentum yang kuat dalam tempoh tersebut.
Menurut Canalys, penghantaran tablet global Xiaomi meningkat 42.3% tahun ke tahun, menjadikannya yang paling cepat meningkat di antara lima vendor teratas dunia.
Malah Xiaomi yang kini menceburi industri cip pemprosesan dengan memperkenalkan cip 3nm buatan sendiri, Xiaomi XRING O1, menjadikannya syarikat keempat di dunia dan pertama di China yang berjaya mereka bentuk serta membangunkan cip 3nm secara kendiri.

{suggest}