Satu kajian terbaru telah dibuat ke atas Kenderaan Elektrik (EV) berkaitan pengaruh suhu tinggi terhadap bateri EV.
Kajian baharu yang dijalankan oleh Recurrent mendapati bahawa kenderaan elektrik boleh kehilangan sebanyak 31% berbanding julat perjalanan yang diiklankan apabila cuaca terik.
Menurut data Recurrent, apabila suhu meningkat, potensi kehilangan julat juga akan berlaku kerana lebih banyak tenaga perlu digunakan untuk menyejukkan bahagian dalam kabin yang panas.
Bergantung pada suhu ambien, berikut ialah perkara yang boleh anda jangkakan:

Dapatan itu hasil analisis bacaan bateri daripada 7,500 kenderaan elektrik.
Jadi, adalah disyorkan anda menyejukkan lebih dulu ruang dalam kabin EV anda sebelum bergerak supaya tidak menggunakan banyak tenaga daripada bateri EV tersebut.
Atau jika cuaca sangat panas di luar, cuba letakkkan EV anda di tempat yang teduh jika boleh.
Jika anda tidak mempunyai akses ke garaj atau tempat letak kereta berbumbung, anda boleh menggunakan pelindung matahari untuk melindungi bahagian dalam EV daripada panas.
Selain itu, jika anda mempunyai pengecas rumah, anda disyorkan supaya sambungkan EV pada palam kuasa.
Anda juga harus mengelak daripada meninggalkan EV di bawah sinar matahari dengan keadaan kapasiti bateri yang rendah.
Menurut Recurrent, sistem penyejukkan dalam EV moden boleh menggunakan antara 3 hingga 5 kilowatt kuasa untuk penyejukan awal, dan kemudian penggunaan kuasa rendah sekitar 1 kW untuk mengekalkan suhu yang ditetapkan.
{suggest}
Sumber Recurrent