Sebuah syarikat pemula angkasa lepas dari Jepun, Interstellar Technologies Inc (IST) telah berjaya menjalankan ujian prototaip enjin roket yang dikuasakan oleh biometana cecair (LBM) yang diperoleh daripada najis asli lembu.
Syarikat itu menjalankan satu siri “Ujian Kebakaran Statik” untuk roket kenderaan pelancar ZERO di Kompleks Pelancaran-0 Pelabuhan Angkasa Hokkaido, di Taiki, Hokkaido.
Semasa percubaan, enjin menghasilkan nyalaan mendatar biru-dan-oren selama kira-kira 10 saat.
/
Breaking news from the test stand?
\
Here's a short footage of IST's first static fire test using Liquid Biomethane? pic.twitter.com/695ld0kGmo— Interstellar Technologies (@istellartech_en) December 7, 2023
Bahan api roket mesra alam ini telah dibangunkan dengan kerjasama syarikat Air Water yang berpangkalan di Jepun.
Najis lembu boleh menyumbang dengan ketara kepada neutraliti karbon. Lembu mengeluarkan sejumlah besar metana, gas rumah hijau yang kuat yang menyumbang kepada pemanasan global.
Usaha bersama IST dan Air Air ditujukan untuk memastikan sebahagian besar bahan api roket adalah mampan, sekali gus memberikan sumbangan ketara kepada pengurangan perubahan iklim.
Biometana itu diperoleh daripada tahi lembu yang dikumpulkan dari ladang tenusu tempatan, mempamerkan potensi manfaatnya sebagai bahan api roket mesra alam.
Air Water Group telah melaksanakan rantaian bekalan serantau yang berpusat di kawasan Hokkaido Tokachi, di mana biogas daripada baja ternakan ditukar kepada LBM.
Usaha kerjasama itu termasuk melibatkan petani tempatan yang menggunakan peralatan di ladang untuk menukar najis lembu kepada biogas. Air Water kemudiannya memperoleh biogas ini dan memprosesnya menjadi bahan api roket.
Selain biometana cecair, Zero menggunakan metana cecair sebagai propelan, yang menawarkan pelbagai kelebihan seperti kos rendah, prestasi bahan api, ketersediaan dan lebih mesra alam sekitar.
Metana cecair telah menjadi pilihan utama bagi banyak syarikat angkasa lepas, termasuk SpaceX untuk Starship mereka.
Menampilkan reka bentuk dua peringkat, roket itu menggabungkan penyuntik engsel yang mengurangkan bilangan komponen dan meningkatkan kecekapan pembakaran.
“Bilangan komponen telah dikurangkan kepada satu per sepuluh daripada enjin konvensional, secara asasnya mengurangkan kos pembuatan enjin roket, dianggarkan membentuk separuh daripada perbelanjaan keseluruhan” Interstellar Technologies.
Penyuntik engsel menghantar propelan (bahan api cecair dan pengoksida) ke dalam kebuk pembakaran enjin roket dengan cara terkawal. Teknik ini juga digunakan sama seperti dalam enjin roket SpaceX.
Untuk mencapai prestasi pembakaran yang cemerlang, kebuk pembakaran ZERO telah menjalani usaha penyelidikan dan pembangunan dengan kerjasama Universiti Tokyo dan JAXA.
Ujian yang berjaya adalah langkah penting ke arah pelepasan sebenar roket kenderaan pelancar satelit kecil ini menjelang 2025.
{suggest}