'Influencers' Pengaruhi 91% 'E-shopaholics' Beli Sesuatu Barangan Dalam Talian - Ninja Van

Ninja Van Malaysia dalam kertas putih terbaru mereka yang bertajuk "What's next for the future of E-commerce in Southeast Asia?" mendapati, walaupun e-shopaholics (pembeli tegar dalam talian) mewakili hanya 15% daripada populasi pembeli dalam talian di Asia Tenggara, tetapi mereka bertanggungjawab kepada 45% jumlah pembelian e-dagang.

Malah hasil kajian itu juga mendapati bahawa kebanyakan pembeli tegar dalam talian ini terdiri daripada pengguna terawal platform beli-belah dalam talian.

Mereka turut didapati lebih teliti dalam setiap peringkat proses membeli-belah, dari pemilihan barang hingga penerimaan bungkusan dan setiap peringkat adalah penting bagi memastikan kesetiaan e-shopaholics.

Tidak sekadar itu, 91% e-shopaholics didapati membeli barangan mereka berdasarkan apa yang pempengaruh syorkan serta jenama yang mereka ikuti di media sosial.



Kajian yang dijalankan itu adalah mengenai masa depan e-dagang di Asia Tenggara di 6 buah negara iaitu Malaysia, Singapura, Filipina, Indonesia, Thailand, dan Vietnam.

Seramai lebih daripada 9,000 responden telah terlibat bagi mendapatkan gambaran jelas mengenai kumpulan pembeli tegar dalam talian ini, yang digelar “e- shopaholics” oleh Ninja Van Malaysia.

Di Malaysia, hanya 29% daripada 1,504 pembeli yang menyertai kajian ini dikenalpasti sebagai e-shopaholics.

Walau bagaimanapun, kumpulan pembeli yang kecil ini menyumbang kira-kira 50% kepada jumlah e-dagang di negara ini dan secara purata berbelanja dalam 11 kategori berbeza iaitu terdiri daripada produk kecantikan dan penjagaan kesihatan, elektronik, fesyen dan lain-lain.

{suggest}

Sumber: Siaran Media Ninja Van Malaysia

Berkaitan