Malah hasil kajian itu juga mendapati bahawa kebanyakan pembeli tegar dalam talian ini terdiri daripada pengguna terawal platform beli-belah dalam talian.
Mereka turut didapati lebih teliti dalam setiap peringkat proses membeli-belah, dari pemilihan barang hingga penerimaan bungkusan dan setiap peringkat adalah penting bagi memastikan kesetiaan e-shopaholics.
Tidak sekadar itu, 91% e-shopaholics didapati membeli barangan mereka berdasarkan apa yang pempengaruh syorkan serta jenama yang mereka ikuti di media sosial.
Kajian yang dijalankan itu adalah mengenai masa depan e-dagang di Asia Tenggara di 6 buah negara iaitu Malaysia, Singapura, Filipina, Indonesia, Thailand, dan Vietnam.
Seramai lebih daripada 9,000 responden telah terlibat bagi mendapatkan gambaran jelas mengenai kumpulan pembeli tegar dalam talian ini, yang digelar “e- shopaholics” oleh Ninja Van Malaysia.
Di Malaysia, hanya 29% daripada 1,504 pembeli yang menyertai kajian ini dikenalpasti sebagai e-shopaholics.
Walau bagaimanapun, kumpulan pembeli yang kecil ini menyumbang kira-kira 50% kepada jumlah e-dagang di negara ini dan secara purata berbelanja dalam 11 kategori berbeza iaitu terdiri daripada produk kecantikan dan penjagaan kesihatan, elektronik, fesyen dan lain-lain.
{suggest}
Sumber: Siaran Media Ninja Van Malaysia
Berkaitan
- Syarikat Kurier City-Link Express Dianugerahkan Pemandu Lori Terbaik Di Majlis Anugerah Industri Penghantaran E-Dagang 2019
- Plastik Juga Kini Ditemui Dalam Susu Dan Daging Haiwan Ternakan - Kajian
- Gen Z Lebih Gemar Guna TikTok Untuk Carian Berbanding Google - Kajian Google
- Wanita Lebih "Romantis" Bersama Telefon Pintar Berbanding Dengan Pasangan - Kajian
- Telefon Pintar OPPO Ini Jadi Yang Pertama Sokong Rangkaian '5G Advanced'
- Vans Keluarkan Koleksi Kasut Dan Pakaian Edisi 'Stranger Things'
- Samsung Advantage Menghilangkan Sakit Kepala Apabila Peranti Galaxy Anda 'Buat Hal'
- Sistem Automasi Terbaru Ninja Van Malaysia Mampu Imbas Sehingga 30 Ribu Bungkusan/jam
- Air Hujan Di Seluruh Dunia Tidak Selamat Lagi Diminum - Kajian
- Maxis Dan Huawei Pacu Teknologi 5G-Advanced Di Malaysia Dan Asia Tenggara