Empat daripada 20 mesin pembelian tiket bas ekspres automatik menawarkan pembayaran e-tunai menerusi platform Boost. Selain itu, dua mesin pembayaran tiket tempat parkir turut menyediakan pilihan pembayaran yang sama. Kaedah tersebut akan diperluas kepada semua mesin yang ada berdasarkan sambutan pelanggan.
Penyediaan medium e-tunai dalam pembelian tiket merupakan satu transformasi penggunaan teknologi oleh Melaka Sentral. Ia telah mengubah dari sistem pembelian secara manual atau di kaunter sebelum beralih ke sistem tiket berpusat dan seterusnya menerusi mesin secara berperingkat.
Berdasarkan bancian, hampir 75% pelanggan yang menggunakan perkhidmatan bas ekspres membeli tiket melalui mesin yang disediakan berbanding di kaunter. Penggunaan e-tunai bagi pembelian tiket dijangka mencecah 30% hingga 40% dalam tempoh dua bulan setelah dilancarkan pada minggu lepas.
Peniaga di terminal itu juga akan digalakkan menggunakan platform e-dompet selaras dengan usaha trasformasi yang dilaksanakan pihak Melaka Sentral. Setakat ini, di terminal tersebut mempunyai lebih 200 peniaga dalam pelbagai sektor perniagaan dan perkhidmatan. Hanya kira-kira lima peratus sahaja yang menggunakan platform e-dompet.
Sumber : Bernama
Berkaitan
- Mahkamah Sabah Rancang Untuk Laksanakan Pendengaran Kes Secara Maya
- realme 5i - Sebuah Lagi Fon Midrange Yang Lengkap
- Unboxing realme 5i
- Kemaskini Aplikasi Samsung Health Terbaru Dapat Menjejak Kitaran Haid
- Vivo, Oppo Dan Xiaomi Akan Bawakan Sistem Pemindahan Fail Tanpa Wayar Tidak Lama Lagi
- Telefon Pintar Terbaik 2019
- U Mobile Kekal Komited Dalam Mudahkan Urusan Pelanggan Semasa Tempoh Kawalan Pergerakan
- Dapatkan Dua Siri Samsung Galaxy S20 Dengan Hanya RM 189 Sebulan Melalui Maxis Zerolution
- Peluang Menangi Wang Tunai RM 88,888 Menerusi Peraduan ''V Live Your Fantasy''
- Foodpanda Pastikan Kesihatan Dan Keselamatan Bagi Penghantar Makanan Berikutan Penularan Covid-19