Peralihan kepada kenderaan elektrik (EV) pada masa depan bukan sahaja akan membawa kepada kehilangan pekerjaan dalam kalangan mereka yang telah mengusahakan teknologi berkaitan enjin, tetapi termasuk kepada pembekal dalam sektor itu, kata Pengerusi Toyota Motor, Akio Toyoda.
“Terdapat 5.5 juta orang yang terlibat dalam industri automotif di Jepun. Antaranya ialah mereka yang telah lama melakukan (kerja) berkaitan enjin,” Akio Toyoda.
Beliau berkata, “Jika kenderaan elektrik hanya menjadi satu-satunya pilihan, termasuk untuk pembekal kami, pekerjaan mereka akan hilang,” katanya, sambil menambah dia suka kenderaan petrol.
Toyota diketahui memang lebih berhati-hati dalam pendekatannya terhadap EV berbanding pembuat lain di mana ia mendapat manfaat daripada permintaan untuk barisan hibridnya yang berkembang, termasuk di pasaran utamanya Amerika Syarikat.
Toyota memperjuangkan apa yang dipanggilnya strategi “pelbagai laluan” ke arah pelepasan karbon sifar merangkumi EV, hibrid, kenderaan sel bahan api hidrogen dan teknologi rangkaian kuasa lain.
Pada Januari lalu, Toyoda berkata EV akan menyumbang 30% daripada pasaran automotif global, dengan hibrid, sel bahan api hidrogen dan kenderaan pembakaran bahan api membentuk selebihnya.
Walau bagaimanapun, beliau tidak menyatakan jangka masa untuk ramalan itu.
{suggest}
Sumber: Reuters