Banyak Habiskan Masa Di Skrin Tidak Bantu Perkembangan Bahasa Kanak-Kanak - Kajian

Masa skrin telah menjadi sebahagian daripada kehidupan kita, termasuk kehidupan anak-anak. Malah apabila
pandemik bermula, masa skrin kanak-kanak telah meningkat secara mendadak, meningkat kira-kira 52% menurut laporan kajian.

Akibatnya, kanak-kanak yang menghabiskan lebih banyak masa di skrin didapati mempunyai kemahiran bahasa yang lebih rendah.

Dapatan itu adalah daripada 42 kajian yang dibuat ke atas golongan tersebut.

Kajian itu mendapati, kanak-kanak yang mula menggunakan skrin lebih awal (di bawah umur 2 tahun) didapati cenderung mempunyai kemahiran yang lebih lemah.

Oleh sebab itulah, salah satu sebab garis panduan masa skrin secara amnya mengesyorkan tiada masa skrin untuk kanak-kanak sehingga mereka berumur sekurang-kurangnya 2 tahun. Bermakna, lebih lambat menggunakan peranti pintar berskrin seperti telefon telefon adalah lebih baik kepada kanak-kanak.

Kajian juga menunjukkan bahawa kanak-kanak yang berinteraksi dan bercakap dengan ibu bapa mereka semasa mereka menonton rancangan TV didapati cenderung mempunyai kemahiran bahasa yang lebih baik.

Dapatan itu sesuai dengan semua penyelidikan yang menunjukkan bahawa berinteraksi dan bercakap dengan penjaga sangat membantu perkembangan bahasa kanak-kanak.

Kanak-kanak belajar bahasa percakapan mereka semasa interaksi sehari-hari yang mereka ada dengan orang penting dalam hidup mereka, iaitu ibu dan bapa.

Tiada apa yang boleh menggantikan masa yang anda habiskan untuk bersenang-senang dan bercakap dengan anak anda.

{suggest}

Sumber: Hanen Centre

Berkaitan