Bancian tersebut melibatkan 209 responden dari seluruh negara dan majoritinya di Selangor serta Sarawak. Ia dilaksanakan sewaktu Perintah Kawalan Pergerakan (PKP), memandangkan ramai pengguna bekerja di rumah.

*Pautan bancian - https://www.facebook.com/consumer.forum.malaysia/posts/4039925392749087
Melalui hasil bancian yang diperoleh, ramai pengguna tidak berpuas hati terhadap kualiti kelajuan internet kerana tidak seperti yang dijanjikan oleh pihak pengendali rangkaian.
Antara masalah yang diadukan adalah berkaitan kualiti rangkaian didalam rumah dan tiada sebarang penambahbaikan ketara terhadap masalah aduan dilaporkan.
Menurut Pengerusi CFM, Datin Mohana Mohariff, isu ini tidak sepatutnya berlaku kerana telco telah bersetuju untuk memberi perkhidmatan seperti yang telah dijanjikan kepada pelanggan. Beliau juga menambah, pengendali seharusnya lebih proaktif dalam menambahbaik perkhidmatan mereka.
Selain itu, Datin Mohana menyatakan bahawa CFM sedang dalam proses meminda untuk memperkukuh kod industri GCC dengan kerjasama SKMM. Hal ini adalah untuk melindungi hak pengguna dan antara perkara yang akan diperkemaskan seperti terma dan syarat kontrak perkhidmatan, pemberian ringkas maklumat perkhidmatan dan pengguna bekeperluan khas.
Berkaitan
- Syarikat Telco Malaysia Bekerjasama Menaik Taraf HSE
- SKMM Keluarkan Laporan Prestasi Rangkaian Untuk Tahun 2017
- Cadangan Beri Kuasa Kepada SKMM Untuk Padam Kandungan Media Sosial Masih Dalam Pertimbangan
- Jual, Beli, Serta Miliki Telefon Tanpa Label SIRIM Dan MCMC Adalah Menyalahi Peraturan, Denda Sehingga RM100,000
- TM Dapat Surat Amaran Akhir Daripada SKMM
- SKMM Bakal Adakan Pameran Teknologi 5G, Dibuka Kepada Umum Pada 20 Dan 21 April Ini
- Belanjawan 2021: Peruntukkan Sebanyak RM7.4 Bilion Oleh SKMM Bagi Peluasan Jalur Lebar
- Yoodo - Telco Terbaru Yang Memberikan Kebebasan Kepada Pengguna
- Pengerusi SKMM: Frekuensi 5G Tidak Berbahaya Kepada Kesihatan Seseorang Termasuk Kanak-Kanak
- SKMM Beri Peringatan Perbuatan "SPAM" Boleh Dikenakan Tindakan