AirAsia Terima Aduan Tertinggi Setakat Jun 2022 - MAVCOM

Dalam Laporan Pengguna dwi-tahunan yang ke-12 Industri Penerbangan untuk separuh pertama tahun 2022 yang diterbitkan oleh Suruhanjaya Penerbangan Malaysia (“MAVCOM”) mendedahkan, syarikat penerbangan AirAsia telah menerima jumlah aduan tertinggi daripada pengguna.

Aduan yang diterima AirAsia dari bulan Januari hingga Jun 2022 adalah sebanyak 42.1 peratus (527) daripada jumlah keseluruhan aduan yang diterima.

Ia seterusnya diikuti oleh syarikat penerbangan Malaysia Airlines dengan 40.7 peratus (509) dan Batik Air dengan 7.9 peratus (99) aduan.

{suggest}

Majoriti aduan yang dibuat adalah berkaitan dengan penjadualan semula penerbangan, pembatalan penerbangan serta tempahan dalam talian secara kolektif menyumbang kepada 46.1 peratus (577) daripada jumlah aduan yang telah diterima.



Sepanjang separuh pertama tahun 2022, sebanyak 1,251 aduan telah didaftarkan dengan MAVCOM.

99.1 peratus (1,240) daripada aduan yang telah diterima adalah berkenaan syarikat penerbangan manakala 0.9 peratus (11) daripada aduan tersebut adalah berkaitan dengan lapangan terbang.

Jumlah itu sekaligus menunjukkan peningkatan hampir 8 kali ganda berbanding 157 aduan yang diterima dalam tempoh yang sama pada tahun lepas.

Sumber: MAVCOM, MAVCOM Consumer Report