AirAsia Seru MAS Dan Syarikat Penerbangan Lain Bekerjasama Dengan airasia SuperApp

Ekoran daripada tindakan undang-undang yang diambil oleh Malaysia Airlines terhadap AirAsia kerana memaparkan tiket penerbangan Malaysia Airlines di dalam aplikasi airasia SuperApp, AirAsia menjelaskan bahawa tiket penerbangan yang dipaparkan itu diambil daripada inventori yang dibekalkan oleh pengagregat rakan kongsi AirAsia yang telah sedia ada.

Mohamad Hafidz Mohd Fadzil, pemangku Ketua Pegawai Eksekutif airasia SuperApp yang menjelaskan perkara itu berkata, maklumat tambang penerbangan dan kelas tambang (Ekonomi atau Perniagaan) dibekalkan terus oleh pengagregat rakan kongsi mereka tanpa sebarang campur tangan daripada airasia SuperApp.

Maklumat tambang yang sama turut dipaparkan dalam platform OTA yang lain.

"Platform OTA airasia Super App memegang Lesen Ejen Pelancongan, dan juga merupakan ejen bertauliah IATA yang diberi kuasa untuk menjual penerbangan daripada mana-mana syarikat penerbangan di aplikasi dan laman webnya.


"Sebagai OTA bertauliah, inventori penerbangan airasia SuperApp datang daripada  pengagregat rakan kongsi yang mantap serta rakan kongsi syarikat penerbangan langsung, seperti mana yang dipraktikkan dalam industri OTA  yang seadanya."


“Kami ingin menjelaskan bahawa tindakan undang-undang yang diambil oleh Malaysia Airlines terhadap kami adalah berdasarkan dakwaan potensi pelanggaran tanda dagangan dan hilang, dan tidak berkaitan dengan pembekalan inventori."


"Kami terus menyeru MAS dan syarikat penerbangan lain untuk bekerjasama secara langsung dengan airasia SuperApp untuk mencapai kecekapan dan prestasi yang lebih baik, dan dengan senang hati akan menggerakkan perbualan kami ke hadapan untuk bekerjasama untuk menawarkan nilai terbaik kepada rakyat Malaysia apabila ia datang untuk mengembara, dan menang bersama.” Mohamad Hafidz Mohd Fadzil.


{suggest}

Sumber: AirAsia