Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia Malaysia (SKMM) hari ini memaklumkan bahawa Standard Mandatori Kualiti Perkhidmatan (MSQoS) yang baharu akan dikuat kuasakan mulai 1 Ogos 2021.
MSQoS merupakan salah satu instrumen kawal selia utama yang diwujudkan bagi memastikan pengguna di Malaysia memperolehi perkhidmatan telekomunikasi yang berkualiti.
Standad kualiti baharu itu merangkumi 4 kategori perkhidmatan iaitu,
- MSQoS Perkhidmatan Pelanggan (baharu);
- MSQoS Jalur Lebar Tanpa Wayar;
- MSQoS Jalur Lebar Talian Tetap; dan
- MSQoS Perkhidmatan Selular Awam.
Penetapan kualiti piawaian minimum baru terhadap 4 perkhidmatan tersebut adalah hasil daripada Siasatan Awam yang telah pun dijalankan dari 8 April hingga 4 Jun 2021 lalu.
Diharapkan semoga dengan penetapan standad kualiti perkhidmatan dipertingkatkan, aduan yang dibuat pelanggan turut diselesaikan dengan persetujuan mereka selain daripada memastikan pengalaman perkhidmatan jalur lebar tetap mahupun tanpa wayar pada tahap yang memuaskan.
Sumber: SKMM
Berkaitan
- Buat Pertama Kalinya Pusat Transparensi Kaspersky Di Switzerland Terima Lawatan Pegawai Berpangkat Tinggi Dari Malaysia
- Seorang Individu Dikesan Menyamar Sebagai Pengarah Urusan SKMM Di Platfom LinkedIn
- CFM Merekodkan Peningkatan Aduan Isu Rangkaian Sehingga 358%
- SKMM Menyediakan Surat Kebenaran Untuk Industri Komunikasi Dan Multimedia Beroperasi Sepanjang Tempoh PKP Fasa 1
- Menara Telekomunikasi Terbakar, Perkhidmatan Celcom Dan Maxis Di Telupid Perlu Sedikit Masa Lagi Untuk Pulih
- AI Merundingkan Kontrak Buat Kali Pertama
- Sistem Rangkaian McDonald's Diserang Penggodam
- Walau Tanpa Pengecas, Lebih 1.5 Juta Tempahan iPhone 12 Sudah Dibuat Pengguna Di China
- Celcom Akan Menjalankan Penyelenggaraan Rangkaian Di 9 Lokasi Di Negeri Selangor Bermula 12.10 Pagi Nanti
- SKMM Menjalankan Soal Selidik Dari 21 Jun Hingga 21 Julai 2021