Spotify Di Lancarkan Di Jepun





Servis musik streaming terkenal, Spotify, baru saja melancarkan perkhidmatan mereka itu di Jepun. Spotify mengikut jejak langkah Apple Music dan Line Music yang sudah bertapak terlebih dahulu di negara matahari terbit itu.



Jepun mempunyai pasaran yang besar, dianggarkan dalam lingkungan $2.6 bilion. 80% musik di pasaran negara tersebut di beli menerusi CD dan bukannya stream. Perkara sebaliknya berlaku di Amerika Syarikat dimana musik streaming mengambil aliih pasaran CD pada tahun lepas.



Spotify menubuhkan sebuah pejabat di bandaraya Tokyo pada tahun lepas dan turut menjalin kerjasama dengan label rekod disana untuk memasukkan musik Jepun dalam servis mereka. Senarai main telah di reka sesuai dengan pendengar musik negara itu.



Untuk pasaran Jepun, spotify akan bersaing dengan dua lagi syarikat gergasi lain; Apple Music dan Line Music. Kedua-dua buah syarikat tersebut sudah beroperasi sejak tahun lepas dan hanya menawarkan servis langganan sahaja. Ini memberi sedikit kelebihan kepada Spotify yang menawarkan servis musik streaming percuma dengan iklan. Jika pengguan tidak mahu dihantui dengan iklan, pengguna bolehlah beralih kepada servis berbayar tanpa gangguan iklan.



Sumber: CNet