Proses yang dinamakan fast track ini adalah berikutan aduan pengguna terhadap kelewatan pemasangan perkhidmatan komunikasi di beberapa kawasan keutamaan tinggi.
Masalah kelewatan ini juga disebabkan rundingan komersial yang berlarutan antara syarikat-syarikat pemberi perkhidmatan.
Antara kawasan keutamaan tinggi ini adalah termasuk:
- Pusat pentadbiran persekutuan dan negeri
- Hab pengangkutan dan jaluran pengangkutan
- Kawasan berimpak tinggi ekonomi
- Projek kerajaan di bawah RMK12
- Projek Jendela
- Kawasan bagi pelaksanaan 5G
- Kawasan yang mempunyai pemberian perkhidmatan eksklusif
Dalam pada itu, SKKM turut menyatakan bahawa mereka mengarahkan syarikat-syarikat perkhidmatan untuk memuktamadkan rundingan dengan kerajaan tempatan dalam masa 10 hari bekerja.
Ini adalah bagi memastikan pengguna mendapat akses perkhidmatan komunikasi yang berkualiti dalam tempoh yang berpatutan.
Sumber: SKMM
Berkaitan
- SKMM Menyeru Agar Orang Ramai Waspada Dengan Akaun Palsu Di Media Sosial
- SKMM Mengingatkan Orang Ramai Agar Waspada Dengan Peraduan Gores Dan Menang
- SKMM: Malaysia Kini Sudah Menerima 93% Liputan 4G
- SKMM: Data Rasmi Daripada KKM Berkenaan COVID-19 Adalah Sahih
- SKMM Akan Ambil Tindakan Atas Penipuan Promosi Data Internet
- 64 Kompaun Dikenakan Terhadap Maxis, U Mobile, Digi Dan XOX - SKMM
- SKMM Akan Guna Internet Satelit Untuk Kawasan Pedalaman
- SKMM: Tiada Lagi Peranti 3G Diperakui, Hanya Peranti 4G Dibenarkan Masuk Malaysia