Razer Memperbetulkan Kecacatan Sistem Yang Mendedahkan 100 Ribu Data Pembeli Atas Talian

Pada pertengahan Ogos lalu, seorang penyelidik keselamatan bernama Bob Diachenko telah menemui kecacatan pada sistem pangkalan data Razer yang mendedahkan 100,000 data pembeli stor atas talian mereka.

Sebaik menemui kelemahan sistem pangkalan data itu, beliau telah segera menghubungi pihak Razer bagi memaklumkan penemuannya.

Selepas beberapa minggu, pihak Razer telah respon terhadap aduan beliau dengan memaklumkan bahawa mereka telah menangani isu tersebut.

"We were made aware by Mr. Volodymyr of a server misconfiguration that potentially exposed order details, customer and shipping information. No other sensitive data such as credit card numbers or passwords was exposed. The server misconfiguration has been fixed on 9 Sept, prior to the lapse being made public. 

We would like to thank you, sincerely apologize for the lapse and have taken all necessary steps to fix the issue as well as conduct a thorough review of our IT security and systems. We remain committed to ensure the digital safety and security of all our customers." Razer.


Sehingga kini tidak diketahui sama ada berlaku sebarang insiden pencerobohan data  ke atas pangkalan data Razer.


Tetapi sekiranya anda pernah membuat sebarang pembelian menerusi Stor Razer, anda boleh mendapatkan bantuan dan info lanjut dari pihak Razer berkaitan perkara ini.

Berkaitan