Netflix dilaporkan kehilangan pelanggan lebih cepat daripada memperoleh mereka, yang menyaksikan kehilangan agregat 200,000 pelanggan suku lepas.
Namun, satu kajian baharu menunjukkan bahawa isu terbesar bukanlah pada bilangan yang hilang tetapi jenis pelanggan yang hilang.
Menurut kajian yang dikongsi oleh kumpulan penyelidikan Antenna, semakin ramai orang yang telah menjadi pelanggan selama lebih daripada tiga tahun meninggalkan Netflix.
Sebahagian besarnya pernah menjadi pelanggan selama antara dua dan tiga tahun.
Menurut laporan dari Antenna, 13% daripada orang yang membatalkan langganan Netflix mereka pada suku pertama 2022 telah menjadi pelanggan selama lebih daripada tiga tahun.
8% lagi telah menjadi pelanggan antara dua dan tiga tahun.
Data turut menunjukkan bahawa pengguna yang telah melanggan Netflix selama lebih daripada tiga tahun menyumbang bahagian pembatalan yang jauh lebih besar pada suku pertama berbanding dua tahun sebelumnya.
Syarikat seperti Disney telah mengalih keluar kandungan daripada Netflix untuk membantu meningkatkan perkhidmatan mereka sendiri, termasuk Disney+.
Terdahulu, kejatuhan pelanggan Netflix berlaku sewaktu syarikat itu memberhentikan ramai pekerja dan membatalkan kandungan.
Netflix juga telah mengesahkan perancangan untuk melancarkan peringkat baharu yang disokong iklan dalam usaha mengurangkan harga langganannya.
Sumber: The Verge
Baca juga: