Walaupun mereka sedang berusaha mengurangkan perbelanjaan namun Tony Zameczkowski berkata pelaburan di Asia akan terus bertambah.
Ini termasuklah peruntukan bagi penghasilan filem dan siri tempatan.
Tony Zameczkowski ialah naib presiden pembangunan perniagaan untuk Asia Pasifik.
Sementara ia terus menyediakan pelan khas untuk mudah alih (mobile), Netflix sedang merancang untuk menjalinkan kerjasama dengan syarikat penyedia perkhidmatan wayarles (wireless operator) dan syarikat pembayaran digital (digital payment) untuk menarik lebih ramai pelanggan.
Terang Tony, strategi ini sesuai dengan rantau yang penggunanya tidak terlalu biasa dengan kad kredit.
Asia ialah proksi bagus untuk pasaran rantau lain kerana ada persamaan antara Asia dengan pasaran Afrika serta Amerika Latin, misalnya. Jadi, apa yang dipelajari mereka di sini dapati dilaksanakan di rantau pasaran lain, jelas Tony lagi.
Untuk makluman, rantau Asia Pasifik menyumbang pada 15% jumlah keseluruhan pelanggan Netflix seluruh dunia.
Walaupun Netflix kehilangan ramai pelanggan tahun ini, namun penganalisis menjangka separuh kedua tahun 2022 akan menyaksikan pertambahan sekitar 6.8 juta ahli baru dengan 79% daripada datang daripada Asia Pasifik.
Sedikit selingan, jika anda mahu jimat lebih menggunakan ShopeePay, boleh bacanya di SINI.
Sumber: Bloomberg
Berkaitan
- Netflix Dilapor Lancar Pelan Beriklan Pada 1 November 2022
- Pelan Beriklan Netflix Mungkin Sekitar RM30 Ke RM40
- Filem Pertama Johny Depp Selepas Menang Di Mahkamah Akan Disiarkan Netflix
- Pengguna Android Dah Boleh Main Game Di Netflix, Ini 5 Permainan Yang Ditawarkan
- Netflix Malaysia Turunkan Harga Pelan 'Basic' Ke RM28 Sebulan
- Harga Data Dijual Di 'Dark Web' Didedah, RM114 Untuk Akaun Netflix Setahun
- Netflix Sahkan Lagi Ramai Yang Daftar Berbanding Batalkan Langganan Selepas Polisi Baru
- Mat Kilau Akan Mengilau Di Netflix Bulan Depan
- Netflix Merancang Perkenal Rancangan Berbentuk 'Live Streaming'
- Tidak Mengejutkan, Analisis Dapati 99% Pengguna Netflix Tidak Main 'Game' Disediakan