Forum bertajuk ‘Kesilapan Umum Pengguna Sebelum dan Selepas Melanggan Perkhidmatan’ itu dipengerusikan oleh Pengerusi Tribunal Tuntutan Pengguna Malaysia (TTPM), Wan Rufaidah Wan Omar.
Dalam forum itu beliau menegaskan bahawa pengguna boleh membuat tuntutan terhadap penyedia perkhidmatan telekomunikasi sekiranya mereka tidak berpuas hati terhadap perkhidmatan yang diberikan.
Beliau juga mengsyorkan supaya pengguna membaca dan memahami terlebih dahulu syarat dan terma kontrak yang ditawarkan oleh syarikat penyedia perkhidmatan telekomunikasi sebelum menandatangani atau bersetuju untuk menerima perkhidmatan yang ditawarkan.
Ini kerana adalah penting bagi pihak pengguna mengetahui hak mereka. Jika terdapat kes ‘berat sebelah’ di dalam kandungan syarat dan terma kontrak itu, pihak TTPM akan dapat meneliti semula kandungan kontrak perkhidmatan jika dilaporkan.
Sebelum ini telah dikongsikan cara untuk pengguna membuat aduan sekiranya anda tidak berpuas hati dengan servis rangkain internet oleh penyedia perkhidmatan.
Sumber: Bernama, CFM
Berkaitan
- Mungkin Ini Sebabnya Mengapa WhatsApp Tidak Menyekat Anda Daripada Membuat Tangkap Layar Mesej Di Platfom Mereka
- Kini Anda Boleh Membuat Panggilan Telefon Terus Dari Komputer
- Pepijat Pelayar Internet Explorer Menyebabkan Penggodam Boleh Mengambil Alih Kawalan Sepenuhnya Komputer Dari Pengguna
- Pakej Internet Khas Untuk 'Riders' Akan Diumum Hari Ini
- Masalah Capaian Internet Di Pekan Tenom, Sabah Ditangani
- Mari Kenali Satelit - Sputnik 1, Satelit Pertama Buatan Manusia
- Satelit MEASAT-3d Dengan Sistem Darat JUPITER Luaskan Rangkaian Dan Tingkatkan Kelajuan Internet Di Malaysia Kepada 100Mbps
- Paparan Iklan 970x250 Di Internet Paling Banyak Miliki Kadar Klik Tidak Sah - Kajian
- Sahkan Akaun Bank Dan Nombor Telefon Pihak Ketiga Dengan Aplikasi Ini Sebelum Transaksi Wang Dibuat
- (Ulasan) e-Skuter Beam - Lupakan e-Hailing, Duit Pun Boleh Buat 'Saving'