Selain daripada kes penipuan, 8 kategori kes lagi termasuklah spam, percubaan pencerobohan, penafian perkhidmatan, penipuan, gangguan siber, laporan kerentanan, kod jahat, berkaitan kandungan dan pencerobohan.
Berdasarkan kepada laporan yang diterima oleh CyberSecurity Malaysia (CSM) melalui pusat bantuan Cyber999, insiden penipuan (fraud) merekodkan sebanyak 2,540 kes dari Januari hingga April tahun ini.
Jumlah itu menjadikan penipuan siber menyumbangkan hampir kepada 70% insiden keselamatan siber sepanjang empat bulan pertama tahun ini.
Ia diikuti oleh pencerobohan, kod jahat dan gangguan siber.
Jumlah insiden keselamatan siber bagi tempoh 4 bulan pertama tahun ini berjumlah 3,647. Oleh itu orang ramai dinasihatkan supaya sentiasa peka dan mengambil berat tentang isu keselamatan siber serta tidak mudah terpedaya dengan helah penjenayah siber yang cuba memperdaya anda.
Sumber: CSM
Berkaitan
- Produk Fitbit Tidak Lagi Dijual Di 29 Buah Negara Termasuk Malaysia
- Antara Lelaki Dan Wanita Di Malaysia, Siapakah Yang Lebih Ramai "Bermain" Facebook?
- Harga Bukan Isu Utama Kepada Pengguna Di Malaysia Dalam Memilih Sesebuah Telefon Pintar
- Pengalaman Rangkaian Mudah Alih Di Malaysia Antara Yang Paling Teruk Di Dunia
- Crunchyroll Turunkan Harga Langganan Untuk Malaysia Dan Rantau Lain
- Purata Kekayaan Yang Dimiliki Rakyat Dewasa Di Malaysia Adalah Berjumlah RM38 Ribu - Kajian
- Chelsea vs Liverpool Carian Paling Trending Di Malaysia Pada Februari 2024
- Malaysia Perkukuh Kerjasama Dengan Republik Rakyat China Menerusi Sains, Teknologi Dan Inovasi
- Malaysia Diiktiraf Sebagai Negara Ke-3 Di Asia Tenggara Miliki Bahasa Terbanyak
- MIMOS Bangunkan Motosikal RE-EV Pertama Di Malaysia