Sebuah bank di India kini giat mempersiap kemudahan baru yang akan melancarkan operasi mereka dengan menjadikan robot sebagai pelayan kepada pelanggan yang hadir. Robot yang belum diberikan nama itu merupakan sebuah robot yang mempunyai fungsi sesentuh.
Bank HDFC bank persendirian kedua terbesar di India bakal menyediakan robot yang akan ditugaskan membantu pelanggan dalam urusan seperti memasukkan dan mengeluarkan wang tunai ataupun membantu pelanggan mencari bahagian pengurusan yang dikehendaki.
Robot tanpa nama itu akan dilengkapi dengan paparan sesentuh yang akan digunakan pelanggan bank untuk memasukkan maklumat yang di perlukan. Ujian beta akan dijalankan Bank HDFC di salah satu cawangan bank berkenaan di Mumbai.
Penggunaan robot dalam operasi sesebuah bank bukanlah sesuatu yang baharu dimana Jepun telah memperkenalkannya tahun lepas. Bank of Tokyo-Mitsubishi menggunakan khidmat Nao, sebuah robot yang mampu melakukan tugas-tugas sofistikated. Nao mampu bertutur dalam 3 bahasa; Jepun, Inggeris dan juga China.
Berkaitan
- 163,000 Pengguna VSP Di KL Bantu Banteras Jenayah - Ketua Polis KL
- Facebook Hentikan Aplikasi Groups Awal September Depan
- Google Bakal Beri Saingan Kepada PlayStation, Xbox dan Nintendo Switch
- Ini Mungkin Spesifikasi Yang Bakal Dibawa Mi 10 Dan Mi 10 Pro
- Xiaomi Mi 7 Antara Peranti Terawal Yang Akan Dilengkapi Dengan Snapdragon 845
- Juruwang Di Tokyo Curi Maklumat Lebih Dari 1300 Kad Kredit Pengguna Dengan Cara Menghafal
- Liga Super Malaysia Mungkin Berpeluang Diperkenalkan Dalam FIFA 20
- Perkhidmatan TM WiFi Kini Dikenali Sebagai wifi@unifi, Percuma Sehingga 31 Disember Ini
- Xiaomi Dengan Rasminya Mengumumkan MIUI 10
- Unifi Dilihat Menawarkan Pelan 30Mbps Serendah RM39