Menerusi JENDELA, kerajaan berusaha untukmemperluaskan liputan dan mempertingkat kualiti perkhidmatan jalur lebar melalui inisiaitif-inisiatif yang telah dikenalpasti serta mempersiapkan negara ke arah teknologi 5G.
Walaubagaimanapun berdasarkan kepada data yang dikongsikan oleh JENDELA, aduan pengguna terhadap kualiti perkhidmatan bagi capaian 4G adalah masih tinggi.
Setakat suku pertama tahun 2021 sahaja, sebanyak 29,495 aduan berkaitan capaian lemah bagi rangkaian 4G telah dilaporkan.
Aduan bagi tiada langsung servis capaian rangkaian 4G pula adalah sebanyak 8,908 aduan.
Sementara sebanyak 3,812 aduan berkaitan gangguan perkhidmatan telah dibuat oleh pengguna.
Pelan JENDELA masih berada di fasa pertama yang akan berjalan sehingga tahun 2022. Antara sasaran yang ingin dicapai dalam fasa pertama ini termasuklah meningkatkan liputan rangkaian 4G sehingga 96.9% populasi kawasan di seluruh negara serta meningkatkan kelajuan rangkaian jalur lebar mudah alih sehingga
Jadi diharapkan liputan rangkaian 4G akan bertambah baik pada masa akan datang sebelum peralihan negara ke arah rangkaian 5G yang dijangka akan bermula pada tahun 2023.
Sumber: JENDELA
Berkaitan
- Liputan 4G Di Malaysia Sudah Capai Sasaran Fasa Pertama JENDELA
- Sabah Adalah Penerima Terbesar Peruntukan JENDELA
- JENDELA Fasa 2 Sasar 100% Kawasan Berpenduduk Nikmati Internet Dan Capai Purata Kelajuan Jalur Lebar Mudah Alih Selaju 100Mbps - MCMC
- Aduan Rangkaian Telekomunikasi Setakat Jun 2022 Menurun Lebih 60% Berbanding Tahun Lalu - JENDELA
- Fahmi Fadzil Jawab Status Terkini Kemajuan Pelaksanaan Projek JENDELA
- 60% Daripada 28 Bilion Kos Untuk Fasa 1 JENDELA Dibiayai Pihak Komersil
- Aplikasi JENDELA Map Kini Dengan Ciri Rangkaian PAKEJ Dan Maklum Balas