Aduan Terhadap Keupayaan Capaian Rangkaian 4G Masih Tinggi

Pelan Jalinan Digital Negara (JENDELA) adalah bagi mempertingkatkan tahap kesalinghubungan & kualiti pengalaman perkhidmatan  komunikasi di seluruh negara.

Menerusi JENDELA, kerajaan berusaha untukmemperluaskan liputan dan mempertingkat kualiti perkhidmatan jalur lebar melalui inisiaitif-inisiatif yang telah dikenalpasti serta mempersiapkan negara ke arah teknologi 5G.

Walaubagaimanapun berdasarkan kepada data yang dikongsikan oleh JENDELA, aduan pengguna terhadap kualiti perkhidmatan bagi capaian 4G adalah masih tinggi.

Setakat suku pertama tahun 2021 sahaja, sebanyak 29,495 aduan berkaitan capaian lemah bagi rangkaian 4G telah dilaporkan.

Aduan bagi tiada langsung servis capaian rangkaian 4G pula adalah sebanyak 8,908 aduan.

Sementara sebanyak 3,812 aduan berkaitan gangguan perkhidmatan telah dibuat oleh pengguna.

 



Pelan JENDELA masih berada di fasa pertama yang akan berjalan sehingga tahun 2022. Antara sasaran yang ingin dicapai dalam fasa pertama ini termasuklah meningkatkan liputan rangkaian 4G sehingga 96.9% populasi kawasan di seluruh negara serta meningkatkan kelajuan rangkaian jalur lebar mudah alih sehingga

Jadi diharapkan liputan rangkaian 4G akan bertambah baik pada masa akan datang sebelum peralihan negara ke arah rangkaian 5G yang dijangka akan bermula pada tahun 2023.

Sumber: JENDELA