Kegagalan itu dikesan selepas MCMC menjalankan audit teknikal ke atas perkhidmatan itu di 3,038 lokasi di 13 negeri dan 3 Wilayah Persekutuan.
Audit tersebut dibuat berdasarkan loaksi aduan yang diterima mereka.
MCMC menyatakan arahan telah dikeluarkan ke atas 3 syarikat itu untuk menambahbaik kualiti perkhidmatan dan kualiti pengalaman pengguna pada tahap yang baik, memenuhi Standard Mandatori bagi Kualiti Perkhidmatan (MSQoS).
Arahan itu wajib dipatuhi oleh Celcom, Digi dan U Mobile bagi mengelakkan daripada dikenakan denda berat sehingga RM200,000 di bawah seksyen 109, Akta Komunikasi dan Multimedia (AKM).
Sumber: MCMC
Berkaitan
- Penduduk Pulau Tioman Kini Nikmati Internet Berkelajuan Tinggi Menerusi Rangkaian Gentian Optik Sejauh 75.2km
- Kerajaan Indonesia Menyekat Akses Internet Di Papua Berikutan Keganasan Semakin Meruncing
- SKMM Ke Kampung Ranggom Mencari Jalan Penyelesaian Capaian Internet Lemah Di Kampung Tersebut
- Pengguna Di India Kini Boleh Membuat Transaksi Kewangan Terus Dari WhatsApp
- Ini Nilai Kerugian Ekonomi Jika Berlaku Gangguan Internet Di Seluruh Malaysia Dalam Masa 1 jam
- Menteri Pengangkutan Lancar Aplikasi Baharu, Memudahkan Pengguna Buat Aduan
- Aduan Rangkaian Telekomunikasi Setakat Jun 2022 Menurun Lebih 60% Berbanding Tahun Lalu - JENDELA
- CelcomDigi Tawar Telefon Dan Internet 5G Percuma Bagi Pelan Prabayar Dan Pascabayar
- Menara Komunikasi Tumbang, Menjejaskan 4 Rangkaian Komunikasi Dan Internet Di Bachok Kelantan
- SKMM Menggesa Pelajar Memanfaatkan Kemudahan Pusat Internet Komuniti Terdekat Dengan Mereka