3 Syarikat Telekomunikasi Didapati Gagal Penuhi Piawaian Dan Tambah Baik Perkhidmatan

Suruhanjaya Komunikasi dan Multimedia (MCMC) memaklumkan bahwa mereka telah mengeluarkan arahan terhadap 3 syarikat telekomunikasi iaitu Celcom Axiata Berhad (Celcom), Digi Telecommunications Sdn Bhd (Digi) dan U Mobile Sdn Bhd (U Mobile) selepas 3 syarikat itu didapati gagal memenuhi piawaian perkhidmatan jalur lebar dan menambah baik kualiti perkhidmatan di beberapa kawasan di Langkawi.

Kegagalan itu dikesan selepas MCMC menjalankan audit teknikal ke atas perkhidmatan itu di 3,038 lokasi di 13 negeri dan 3 Wilayah Persekutuan.

Audit tersebut dibuat berdasarkan loaksi aduan yang diterima mereka.

MCMC menyatakan arahan telah dikeluarkan ke atas 3 syarikat itu untuk menambahbaik kualiti perkhidmatan dan kualiti pengalaman pengguna pada tahap yang baik, memenuhi Standard Mandatori bagi Kualiti Perkhidmatan (MSQoS).

Arahan itu wajib dipatuhi oleh Celcom, Digi dan U Mobile bagi mengelakkan daripada dikenakan denda berat sehingga RM200,000 di bawah seksyen 109, Akta Komunikasi dan Multimedia (AKM).

Sumber: MCMC